Ο στιχουργός Βαγγέλης Κωνσταντινίδης, με μια λαμπρή καριέρα στον χώρο της μουσικής βιομηχανίας, έχει συνεργαστεί με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα Ελλήνων συνθετών και καλλιτεχνών, όπως ο Σάκης Ρουβάς, η Έλενα Παπαρίζου, η Νατάσσα Θεοδωρίδου, ο Κωνσταντίνος Αργυρός και ο Αντώνης Ρέμος. Σήμερα, μας ξεναγεί στον κόσμο της στιχουργικής μέσα από το σεμινάριό του Lyric Days, φιλοδοξώντας να μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις του σε όσους μοιράζονται την ίδια αγάπη με τον ίδιο.
Ο Βαγγέλης Κωνσταντινίδης έχει διανύσει μια μακρά και λαμπρή καριέρα ως στιχουργός και βρίσκεται πίσω από τραγούδια που έγιναν αμέσως hit και μέχρι σήμερα συνεχίζουμε να τραγουδάμε ανελλιπώς. Πώς ξεκίνησαν όμως όλα;
Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στη συνέχεια ασχολήθηκε με τον χώρο της διαφήμισης ως κειμενογράφος. Δεν άργησε να αναλάβει τη θέση του Creative Director, ξεκινώντας έτσι μια μεγάλη πορεία σε πολυεθνικές διαφημιστικές εταιρίες. Παράλληλα με τη δουλειά του, ξεκίνησε να γράφει στίχους για την ελληνική δισκογραφία με αποτέλεσμα να συνεργαστεί με καταξιωμένους Έλληνες δημιουργούς, αλλά και διάσημους καλλιτέχνες. Μάλιστα, του έχουν απονεμηθεί πάνω από 60 χρυσοί και πλατινένιοι δίσκοι για συνεργασίες του, ενώ πολλά τραγούδια του έχουν διασκευαστεί σε άλλες χώρες.
Ο Βαγγέλης Κωνσταντινίδης μιλά στο NouPou για την επιτυχημένη του πορεία, την πρώτη του συνεργασία, την έμπνευσή του, ενώ παράλληλα μοιράζεται τους στόχους του για το νέο σεμινάριο στιχουργικής που δημιούργησε, το Lyric Days.
Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στο να ασχοληθείτε με τη στιχουργική;
Με γοήτευε πάντα να γράφω οτιδήποτε. Όταν έπιανα στα χέρια μου χαρτί και στυλό ένιωθα να συμβαίνει μέσα μου μία έκρηξη ιδεών. Αυτό που με οδήγησε όμως στη στιχουργική ήταν η συνάντησή μου με κάποιους σπουδαίους καλλιτέχνες του λόγου την εποχή που ξεκίνησα την καριέρα μου σαν κειμενογράφος στο δημιουργικό διαφημιστικών εταιριών. Ήταν η εποχή που εργάζονταν στην επικοινωνία συγγραφείς, ποιητές και στιχουργοί που θαύμαζα πολύ, όπως ο Μιχάλης Μπουρμπούλης, ο Διονύσης Χαριτόπουλος, ο Ιάκωβος Καμπανέλης κ.α., οι οποίοι έγιναν οδηγοί της επιθυμίας μου να δοκιμάσω την πένα μου και εκτός διαφημιστικής τέχνης. Η αγάπη μου για τη μουσική ήταν ιδιαίτερη, λόγω του ότι μεγάλωσα σε μουσική οικογένεια, κι έτσι πολύ γρήγορα προσανατολίστηκα στη στιχουργική. Με ιντρίγκαρε απίστευτα ότι το πρωί δημιουργούσα διαφημιστικές ιδέες και το βράδυ χωνόμουν σε ένα στούντιο για να ακούσω τους στίχους μου να ζωντανεύουν από τη φωνή κάποιου τραγουδιστή.
Έχετε συνεργαστεί με πολλούς καταξιωμένους καλλιτέχνες. Ποια ήταν η πρώτη συνεργασία σας;
Η πρώτη μου συμμετοχή ήταν στον πρώτο δίσκο της Οπισθοδρομικής Κομπανίας που έγινε σε συνεργασία με την πρωτοεμφανιζόμενη τότε Ελευθερία Αρβανιτάκη. Μετά από εκεί, συνεργάστηκα σχεδόν με όλους τους κορυφαίους συνθέτες όπως ο Γιάννης Σπανός, ο Μίμης Πλέσσας, ο Γιώργος Χατζηνάσιος, ο Στέφανος Κορκολής, ο Γιώργος Θεοφάνους, ο Γιώργος Σαμπάνης, ο Μίνωας Μάτσας, ο Γιώργος Παπαδόπουλος, ο Φοίβος και πολλοί άλλοι. Και βέβαια, έχω γράψει τραγούδια σχεδόν για όλους τους τραγουδιστές.
Μπορείτε να μετρήσετε πόσα τραγούδια έχετε γράψει συνολικά μέχρι σήμερα;
Πρέπει να είναι περίπου 500, αριθμός σχετικά μικρός για τα χρόνια που γράφω και ο λόγος είναι ότι για πάρα πολύ καιρό ήταν μια παράλληλη ενασχόληση με την καριέρα μου ως Creative Director στις διαφημιστικές. Όμως τα περισσότερα απ’ αυτά έγιναν επιτυχίες γι’ αυτό και έχω στους τοίχους μου πάνω από 60 χρυσούς και πλατινένιους δίσκους.
Από που παίρνετε έμπνευση για τη συγγραφή των στίχων σας;
Ο στιχουργός οφείλει να έχει τις κεραίες του ανοιχτές, ώστε να μπορεί να προσλαμβάνει ερεθίσματα από το περιβάλλον του. Μια συζήτηση με φίλους, μια λέξη από μια παράσταση, μια εικόνα από μια ταινία μπορεί εύκολα να πυροδοτήσει τη φαντασία μου και να με οδηγήσει σε μια ιστορία.
Από όλα τα τραγούδια που έχετε γράψει, υπάρχει κάποιο που να περιγράφει μια προσωπική σας στιγμή;
Όλα τα τραγούδια μου συνδέονται με κάτι από εμένα και έχουν στο dna τους κάτι δικό μου. Όμως τα αμιγώς βιωματικά, που δεν είναι πάρα πολλά επειδή είναι πολύ προσωπικά, προτιμώ να τα γνωρίζουν και να τα μοιράζομαι με τους πολύ δικούς μου άνθρώπους. Το σημαντικό για έναν στιχουργό δεν είναι αν αυτό που έχει γράψει είναι προσωπικό ή όχι, αλλά να καταφέρει όσοι ακούν ένα τραγούδι του να ταυτίζονται με τους στίχους και να αισθάνονται ότι κάποιος έχει τρυπώσει στη ζωή τους και περιγράφει μια προσωπική τους ιστορία.
Υπάρχει κάποιο τραγούδι σας που να έγινε μεγάλη επιτυχία χωρίς να το περιμένετε;
Είναι αρκετά! Από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ένα βαλκανικό παραδοσιακό τραγούδι με τίτλο «Λόγια Κλειδωμένα» που είπε ο Βασίλης Παϊτέρης και το έκανε ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία όταν το ερμήνευσε ο Γιώργος Νταλάρας. Νομίζω πως κανείς μας δεν περίμενε να αγαπηθεί τόσο πολύ από τον κόσμο και σχεδόν 30 χρόνια μετά να έχει μόνιμη θέση σε μεγάλες πίστες, μουσικές σκηνές και τηλεοπτικές εκπομπές.
Ποιο σημείο της δημιουργικής διαδικασίας ενός τραγουδιού σας αρέσει περισσότερο;
Η ηχογράφηση! Επειδή συνήθως στο στούντιο είναι η πρώτη στιγμή που συναντιούνται όλοι οι συντελεστές μαζί (συνθέτης, στιχουργός, τραγουδιστής και παραγωγός) υπάρχει πάντοτε μια πολύ ισχυρή δημιουργική ενέργεια. Η ηχογράφηση της φωνής είναι κατ’ εμέ σαν τη γέννηση του παιδιού. Κάτι σαν το πρώτο κλάμα.
Θεωρείτε πως η στιχουργική είναι θέμα έμφυτου ταλέντου ή μπορεί κάποιος με θέληση και αρκετή δουλειά να τα καταφέρει;
Ταλέντο στη στιχουργική ή οπουδήποτε αλλού θεωρείται κάποιος όταν έχει τη φυσική ικανότητα, χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις, να φτάνει σε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Έπειτα, αν κάποιος θέλει να το δει πιο επαγγελματικά χρειάζεται επιμονή, υπομονή, πάθος για συνεχή βελτίωση και το μικρόβιο της ανικανοποίητης δημιουργικότητας, που σημαίνει πολλή δουλειά.
Εδώ και λίγο καιρό έχετε δημιουργήσει το σεμινάριο στιχουργικής Lyric Days. Σε ποιους απευθύνεται και τι μαθαίνει κάποιος που θα το παρακολουθήσει;
Το Lyric Days είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο της στιχουργικής και στη διαδρομή του μαθαίνει κάποιος πως να σκέφτεται για να γράφει δημιουργικά και σωστά. Κάνουμε θεωρία τεχνικής, γράφουμε στίχους, ηχογραφούμε τραγούδια που μελοποιούν γνωστοί συνθέτες και ακούμε τις απόψεις επώνυμων καλεσμένων από όλο το φάσμα της μουσική βιομηχανίας. Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά τον περασμένο Μάιο και επαναλαμβάνεται από τις 24 Οκτωβρίου στο Studio Sierra, αλλά αυτή τη φορά όχι μόνο δια ζώσης, αλλά και online. Έχει διάρκεια 18 ωρών, που μεταφράζεται σε ένα 3ωρο κάθε εβδομάδα Τρίτη ή Πέμπτη για 6 εβδομάδες και απευθύνεται σε εκείνους που γράφουν από χόμπυ, σε εκείνους που θέλουν απλά να εκφράζονται δημιουργικά και βέβαια σε εκείνους που ονειρεύονται να μπουν στον κόσμο της δισκογραφίας.
Για να παρακολουθήσει κάποιος το Lyric Days χρειάζεται να έχει κάποιο συγκεκριμένο background, ηλικία ή προηγούμενη επαφή με τη στιχουργική;
Το μόνο που χρειάζεται να έχει είναι αγάπη για τη στιχουργική. Δεν έχει σημασία ούτε πόσο ετών είναι, ούτε πόσο καιρό ασχολείται. Το βέβαιο είναι ότι μετά από 6 εβδομάδες, για όποιον λόγο κι αν γράφει, θα γράφει πιο δημιουργικά και πιο σωστά.
Πώς μπορεί κάποιος που ενδιαφέρεται για το σεμινάριο να δηλώσει συμμετοχή;
Πολύ απλά. Αρκεί να μπει στο lyricdays.gr, να συμπληρώσει τη φόρμα εγγραφής και να πατήσει αποστολή. Στο site μπορεί επίσης να βρει αναλυτικά όλες τις πληροφορίες, να δει το περιεχόμενο του σεμιναρίου και να παρακολουθήσει στιγμιότυπα από τον κύκλο του Μαΐου.
Εκτός από το Lyric Days, ετοιμάζετε αυτή την περίοδο κάποια καλλιτεχνική συνεργασία;
Τα τραγούδια είναι μια συνεχής δημιουργική διαδικασία. Γράφουμε, αλλάζουμε, δοκιμάζουμε μέχρι να καταλήξουμε ποιος καλλιτέχνης θα πει ένα τραγούδι εκτός από κάποιες προσυμφωνημένες συνεργασίες. Άρα το μόνο που μπορώ να σας πω σίγουρα είναι ότι βρίσκομαι στο στούντιο με αρκετούς τραγουδιστές και μάλιστα με χαροποιεί το γεγονός ότι με κάποιους δεν έχω ξανασυνεργαστεί.
Πηγή: noupou.gr