Κοινωνικές και Περιβαλλοντικές επιπτώσεις επέκτασης Μαρίνας Βουλιαγμένης και χτισίματος κτιρίων εντός της υπάρχουσας ζώνης
Υπάρχουσα κατάσταση
Η περιοχή της Μαρίνας της Βουλιαγμένης και συνολικά του Λαιμού της Βουλιαγμένης είναι ένα τοπίο που παρα την ανάπτυξη των τελευταίων 60 χρόνων κατάφερε να διατηρήσει:
●το γενικότερο φυσικό κάλλος της περιοχής
●την ελεύθερη πρόσβαση σε όλους χωρίς κάμερες και φυλάκια
●την ισόρροπη ανάπτυξη και αρμονία με την φύση με τον λιμένα να συνδέεται με την φυσική βραχονησίδα που υπάρχει στο τέρμα της προβλήτας και χωρίς κανένα επι της ουσίας κτήριο (πέρα από το εστιατόριο Mooring’s το οποίο ήταν απόλυτα προσαρμοσμένο στο τοπίο πριν την πρόσθεση του πάνω ορόφου περι το 2012 το οποίο αντίβαινε τα όσα όριζε το Π.Δ του 2004)
●τη διαφύλαξη των φυσικών ροών των υπόγειων ρευμάτων του κόλπου της Βουλιαγμένης καθώς ειδικά η πλευρά που βρίσκεται προς τον ΝΟΒ έχει θολωτές βάσεις οι οποίες επιτρέπαν έως ένα βαθμό την ανανέωση των υδάτων εντός του λιμένα
●πλήρης προστασία από όλους τους αέρηδες, ειδικά τους νοτιάδες. Σχόλια περι μη επαρκούς προστασίας από τους νοτιάδες είναι φαιδρά. Όντως κάποιες ψιχάλες από πολύ δυνατούς νοτιάδες συσσώρευαν μια ελαφριά στρώση νερού στην εσωτερική μεριά της προβλήτας που κοιτάζει προς τον νότο, αλλά για σκάφη τα οποία έχουν την ικανότητα να διασχίσουν ωκεανούς, ακούγεται παντελώς φαιδρό ότι δεν υπάρχει επαρκής προστασία
●υπήρξαν κάποιες αναφορές ότι μπορεί η ίδια πλευρά (που προστατεύει από τους νοτιάδες) να μην έχει την ικανότητα να αντέξει στο μέλλον.
Ακόμα και αν είναι έτσι μπορούν να γίνουν ενισχυτικά έργα ανανέωσης της από την πλευρά που βρίσκεται έσω των υπάρχοντών προστατευτικών βράχων. Χρειάζεται μια προσοχή για ένα τέτοιο έργο για να μην καταπέσουν οι υπάρχοντες βράχοι που διαμορφώνουν την προβλήτα, αλλά είναι μέσα στα όρια του απολύτως απτού κατασκευαστικά έργου.
Τα ανωτέρω αποτελούν την υπάρχουσα, και σε γενικότερο επίπεδο ικανοποιητική στην διάρκεια των χρόνων, κατάσταση. Μια απλή ανακαίνιση των υπαρχουσών υποδομών, χωρία καμμιά δημιουργία κτιρίων ή επέκταση της μαρίνας προς καμμιά κατεύθυνση είναι ευπρόσδεκτες.
Απαιτήσεις της μελετητικής εταιρείας και των τουρκοαραβικών ιδιοκτητών
●επέκταση της μαρίνας προς οιασδήποτε πλευρά. Δεν υπάρχει καμμιά απολύτως ανάγκη. Υπάρχουν 4 λιμάνια- μαρίνες στην ακτογραμμή της Αθήνας (Φλοίσβου, Αλίμου, Αγ. Κοσμά, Γλυφάδας) οι οποίες ούτως η άλλως έχουν ανακαινιστεί ή ανακαινίζονται και μπορούν να πάνε να παρκάρουν τα μεγάλα σκάφη εκεί. Κανένα λόγω ύπαρξης σκαφών άνω των 45μ δεν υπάρχει στο κόλπο της Βουλιαγμένης με πλάτος 1χλμ και μήκος από την Ακτή Βουλιαγμένης έως την Μαρίνα άλλο 1χλμ. περίπου
●οιασδήποτέ επέκταση της Μαρίνας προς το μέσον του κόλπου της Βουλιαγμένης (περι τα 500μ μήκος – αυτή τη στιγμή έχει ήδη μήκος 350μ προς το μέσον του κόλπου) ξεκάθαρα θα δημιουργήσει μια στασιμότητα όλων των υπογείων ρευμάτων και επι της ουσίας θα καταστήσει την μισή και παραπάνω πλευρά του κόλπου που βρίσκεται μεταξύ πλαζ Βουλιαγμένης και μαρίνας ακατάλληλη για χρήση τόσο από τους κατοίκους όσο και από τους υπόλοιπους λουόμενους που χρησιμοποιούν την περιοχή εδώ και μια 100ετια περίπου.
●Δημιουργία ελικοδρομίου. Δεν υπάρχει καμμιά απολύτως ανάγκη. Με το ΕΣΧΑΔΑ του 2016 υπάρχει ελικοδρόμιο στα 200μ για χρήση εντός της ξενοδοχειακής μονάδας του Αστέρα και έχει δοθεί αδειοδότηση για την ανακαίνιση του και χρήση του
●Δημιουργία υδατοδρομίου. Δεν υπάρχει καμμιά απολύτως ανάγκη. Υπάρχει το ελικοδρόμιο εντός της ξενοδοχειακής μονάδας του Αστέρα, καθώς επίσης και το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος που βρίσκεται κοντά και τα λιμάνια του Πειραιά και του Λαυρίου για όσους χρειάζεται να εξυπηρετηθούν για να πάνε στα νησιά ή άλλους προορισμούς
●Δημιουργία σημείου έναρξης κρουαζιέρων. Καμμιά απολύτως ανάγκης για κάτι τέτοιο. Υπάρχουν ήδη κατεστραμμένα σημεία στην υπάρχουσα ακτογραμμή (Φλοίσβος, Άλιμος, Αγ. Κοσμάς, Γλυφάδα) που μπορούν να εξυπηρετήσουν κάτι τέτοιο. Η αθηναϊκή ακτογραμμή, και δη ένας φυσικός παράδεισος σαν την Βουλιαγμένη, δεν έχουν κανένα περιθώριο περαιτέρω καταστροφής.
●Τέλος η τοποθέτηση ιδιωτικής φύλαξης, φυλακίων, καμερών και το κλείσιμο του οδικού δικτύου και της πρόσβασης είναι παντελώς μη αποδεκτές. Ειδικά λαμβάνοντας υπόψιν ότι το ΕΣΧΑΔΑ του 2016 δείχνει την όλη περιοχή ωσάν να είναι ιδιοκτησία του Αστέρα, κάτι το οποίο φαίνεται και στην ίδια την ιστοσελίδα του ξενοδοχείου.
Κλείνοντας, τα ως “επιτυχημένα” μοντέλα που παρουσιάζονται στην μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (συνημμένες φωτογραφίες), είναι ξεπερασμένα μοντέλα της εποχής 1960-1980 των οποίων τις καταστροφικές συνέπειες βιώνουμε πλέον σε όλο τον πλανήτη.
Ξεκάθαρα οι προτάσεις για την μαρίνα Βουλιαγμένης δεν έχουν καμμιά επαφή με την πραγματικότητα του 2021. Ο μοναδικός στόχος και όραμα για την περιοχή του Λαιμού της Βουλιαγμένης
●είναι η διατήρηση του εναπομείναντος φυσικού κάλλους και της πλήρης ελεύθερου πρόσβασης για όλους τους Έλληνες πολίτες
●η αξιοποίηση των συνημμένων φωτογραφιών του 1957 και της αεροφωτογραφίας του 1945, με στόχο ο Λαιμός Βουλιαγμένης να επανέρθει όσο πιο κοντά γίνεται σε ότι προϋπήρχε
Σάββας Κόντος
Έλληνας πολίτης, κάτοικος, και λουόμενος καθ’ όλους τους μήνες του χρόνου της περιοχής
23/04/2021