Δεν τηρούν όλοι οι δήμαρχοι την ίδια στάση απέναντι στους μεγαλοεπενδυτές.
Με αφορμή τις συνεχείς εξαιρέσεις από την απαγόρευση οικοδομικών εργασιών που ισχύει για κάθε θερινή περίοδο, και παραχωρεί κάθε χρόνο, από το 2017 τουλάχιστον, ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης στη Four Seasons Astir Palace, αξίζει να δούμε πως ένας άλλος Δήμος, ο Πειραιάς, αντιμετωπίζει μεγαλοεπενδυτές της περιοχής του.
Τα φιλοκυβερνητικά μέσα έχουν παρουσιάσει την COSCO ως ευεργέτη της χώρας και του Πειραιά. «Κινέζοι και Άραβες έρχονται στην Ελλάδα για να κάνουν επενδύσεις και να σώσουν τη χώρα από την εσχατιά της χρεοκοπίας» έγραφε ο Θανάσης Μαυρίδης στο Capital.gr ήδη από το 2010.
Ο άμεσα ενδιαφερόμενος όμως, δήμαρχος του Πειραιά από το 2014, Γιάννης Μώραλης, δεν εντυπωσιάστηκε.
Το 2020 για παράδειγμα, η Cosco προχώρησε σε εργασίες κατασκευής νέου προβλήτα κρουαζιέρας και αποφάσισε να μεταφέρει φερτά υλικά με φορτηγά οχήματα μέσω των δρόμων του Πειραιά.
Σαν θυμίζει αυτό κάτι; Μήπως τη «μικρή Μαρίνα (Βουλιαγμένης) που θα γίνει λιμάνι» όπως ανακοίνωνε η «Καθημερινή» στις 6 Δεκεμβρίου 2020; Την απόφαση των επενδυτών της Four Seasons Astir Palace για διπλασιασμό σχεδόν του χώρου ελλιμενισμού πολύ μεγάλων σκαφών μήκους μέχρι και 100μ. τόσο από την μεγάλη επέκταση της μαρίνας στον κύριο μόλο κατά 178 μ. όσο και στον εσωτερικό μόλο κατά 134 μ.;
Πως αντέδρασε πέρυσι ο δήμαρχος Πειραιά στα σχέδια της COSCO;
Συγκάλεσε έκτακτο δημοτικό συμβούλιο τον Νοέμβριο του 2020 όπου παραδέχτηκε ότι «ο Δήμος Πειραιά εμποδίζει τη μεταφορά των υλικών αυτών μέσα από την πόλη και ως εκ τούτου εμποδίζει την υλοποίηση της επένδυσης» σημειώνοντας ότι «ΟΛΠ και δήμος θα πρέπει να είναι σε αγαστή συνεργασία. Δεν θα πρέπει ο ΟΛΠ (σ.σ: η COSCO) να απορρίπτει ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και κατά πλειοψηφία αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και να αυτενεργεί. Περίμενα και περιμένω να σεβαστεί αυτές τις αποφάσεις και να βρει μόνος του λύση, χωρίς να απευθύνεται σε υπουργούς, επιπλήττοντας τη Δημοτική Αρχή».
Επίσης ο κ. Μώραλης τόνισε ότι ο ΟΛΠ πρέπει να πραγματοποιεί με δική του πρωτοβουλία τη μεταφορά των φορτηγών εξολοκλήρου από τη θάλασσα, έστω και με αύξηση του κόστους της επένδυσης, που είναι χρηματοδοτούμενη κατά 95% από ευρωπαϊκούς πόρους.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά κατέληξε σε ένα ψήφισμα στο οποίο μεταξύ άλλων κάλεσε άμεσα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να προχωρήσει στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του σε όλες τις ενέργειες για την προστασία της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων του Δήμου Πειραιά, εντάσσοντας στην έγκριση ΜΠΕ και τους όρους που διατυπώθηκαν από το Δ.Σ. Πειραιά και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.
Πως διαχειρίστηκε αντίστοιχα τα έργα των επενδυτών στη Μαρίνα Βουλιαγμένης ο δήμαρχος των 3Β Γρηγόρης Κωνσταντέλλος;
Το καλοκαίρι του 2018 πάλι με κατ’ εξαίρεση άδεια οικοδομικών εργασιών κατόπιν απόφασης του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, οι μπουλντόζες και τα φορτηγά διέσχιζαν καθημερινά την πόλη της Βουλιαγμένης.
Ήταν τότε που το Star Channel στις 2/7/2018 έκανε ρεπορτάζ για τα μπάζα που έπεφταν στην παραλία αντί να συγκρατούνται από ατσάλινο προστατευτικό δίχτυ όπως προβλεπόταν ρητά από την περιβαλλοντική μελέτη της κατασκευής του έργου.
Και τις επόμενες χρονιές, ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης συνέχισε να εξαιρεί την Four Seasons Astir Palace από την υποχρέωση τήρησης της απαγόρευσης οικοδομικών εργασιών κατά τη θερινή περίοδο, με αποκορύφωμα την φετινή χρονιά 2021.
Από την πλευρά του δημάρχου όχι μόνο δεν υπήρξε διαμαρτυρία αλλά έγινε προσπάθεια από φιλικά μέσα προς τη δημοτική αρχή να παρουσιαστούν ως «γραφικοί» όσοι αντιδρούσαν στην «επένδυση».
Ας ξαναγυρίσουμε όμως στον Πειραιά.
Η COSCO βλέποντας ότι τα σχέδια της προκαλούν αντιδράσεις προσπάθησε να κερδίσει το Δήμο και την κοινή γνώμη με χορηγίες.
Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2021, ο πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε. κ. Yu παρουσίασε στον δήμαρχο Πειραιά ένα ξεχωριστό έργο Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Ειδικότερα, ο ΟΛΠ προσφέρθηκε να μετατρέψει μια έκταση 8.000 τ.μ. (εκτός του επιπλέον χώρου στάθμευσης) στον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας σε ανοιχτό χώρο και σύγχρονη παιδική χαρά σύμφωνα με υψηλά περιβαλλοντικά πρότυπα και προδιαγραφές ασφαλείας, η οποία θα ικανοποιήσει τις ανάγκες των πολιτών της γύρω περιοχής. Η πρόσβαση στη νέα παιδική χαρά θα μπορεί να πραγματοποιηθεί με τα πόδια, με τη δημόσια συγκοινωνία ή με αυτοκίνητο, καθώς θα υπάρχει και χώρος πάρκινγκ με 50 θέσεις στάθμευσης.
Ο δήμαρχος Γιάννης Μώραλης ευχαρίστησε τον πρόεδρο του ΟΛΠ για αυτήν τη σημαντική κίνηση της ΟΛΠ Α.Ε./ COSCO Shipping και αποφάσισε να άρει τις αντιρρήσεις που είχε για τα επενδυτικά σχέδια της… -Τι; Όχι;
Ο Δήμαρχος κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος ήταν ενθουσιασμένος με τη χορηγία των 345.000 ευρώ από τη Four Seasons Astir Palace για την ανάπλαση της πλατείας Νυμφών στη Βουλιαγμένη και φυσικά μετά από μια τόσο επιτυχημένη ανάπλαση, δεν θα μπορούσε να έχει την έλλειψη τακτ και να ασκήσει κριτική στον χορηγό και στην επένδυσή του στη Μαρίνα Βουλιαγμένης, την οποία και υποστηρίζει.
Κι όμως. Η αποδοχή της δωρεάς της COSCO δεν επηρέασε καθόλου την αποφασιστικότητα του δημάρχου Πειραιά να επιβάλλει τους όρους του στην εταιρία.
Είχε το «θράσος»(!) να εισηγηθεί την καταψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τα έργα που έχει υποχρέωση να κάνει στο λιμάνι του Πειραιά η COSCO, συμπεριλαμβανομένης και της επέκτασης του Νότιου Προβλήτα Κρουαζιέρας, παρά το γεγονός ότι η υπηρεσία του Δήμου είχε γνωμοδοτήσει θετικά για την ΜΠΕ.
Αξίζει να επισημανθεί ότι σπάνια αποφασίζει δήμαρχος να μην ακολουθήσει τη γνωμοδότηση της υπηρεσίας του Δήμου του.
Το αποτέλεσμα ήταν με τις ψήφους της αντιπολίτευσης, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων να απορριφθεί ομόφωνα.
Παραθέτουμε για τους αναγνώστες μας, το κείμενο της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά (ένα μικρό διαμάντι, αξίζει να το διαβάσετε):
30.6.2021
ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
Αποφασίζει ομόφωνα
Εισηγείται αρνητικά επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και τη μελέτη διαχείρισης (masterplan) του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. διότι αγνοήθηκαν και δεν εντάχθηκαν οι προτάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά, που υποβλήθηκαν με τη με αρ. 16/29.1.2020 ομόφωνη απόφασή του τις οποίες και επαναφέρει. Σημειώνει δε ότι έπρεπε να έχει προηγηθεί η ΣΜΠΕ και ακόμα οι περισσότερες προτάσεις επί των κυκλοφοριακών θεμάτων είναι πρόχειρες με στοιχεία που αναφέρονται σε χρονικές περιόδους που έχουν ξεπεραστεί.
Ακόμα και όταν οι μεγαλοεπενδυτές έχουν τη στήριξη του κράτους, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι καταδικασμένη να αποδέχεται μοιρολατρικά τα σχέδιά τους. Εφόσον υπάρχει πολιτική βούληση, ένας δήμαρχος μπορεί να επιβάλλει όρους.
# ilovevouliagmeni.gr