Της Αναστασίας Βαμβακά
Αισιοδοξία για το μέλλον της ναυτιλίας και κριτική στις “γκρι ζώνες” και τις πολιτικές της ΕΕ για τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στο ρωσικό πετρέλαιο και αέριο άσκησαν οι Έλληνες εφοπλιστές, Χάρης Βαφειάς, Αγγελική Φράγκου, Βαγγέλης Μαρινάκης και Γιάννης Κούστας, στο φόρουμ πλοιοκτητών της TradeWinds στην έκθεση Ποσειδωνίων.
Ρωσικές κυρώσεις
Κοινό σημείο όλων, ότι οι κυρώσεις έχουν πολλές γκρι ζώνες, κάτι που δημιουργεί ασάφειες ως προς την εφαρμογή και μεγάλες καθυστερήσεις. Εκτός αυτού υπήρξε σκεπτικισμός ως προς την αποτελεσματικότητα των μέτρων με τους κ. Μαρινάκη και Κούστα να θεωρούν μεγάλο χαμένο των κυρώσεων την Ευρώπη και τους ευρωπαίους πολίτες.
Όπως ανέφερε ο Χάρης Βαφειάς: “Οι κυρώσεις δεν είναι ξεκάθαρες. Υπάρχουν πολλές γκρίζες ζώνες. Αυτό μόνο προβλήματα δημιουργεί. Υπάρχουν κυρώσεις του Ηνωμένου Βασιλείου, ξεχωριστές κυρώσεις της ΕΕ, ξεχωριστές κυρώσεις των ΗΠΑ. Και επίσης ορισμένες χώρες, ορισμένες μεμονωμένες χώρες έχουν τις δικές τους κυρώσεις. Επομένως, ως ιδιοκτήτες πλοίων μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχουμε τεράστιο πρόβλημα όταν πρέπει να δούμε αν πραγματικά ένα φορτίο είναι νόμιμο ή όχι. Επιπλέον, έχουμε την επιπλέον επιβάρυνση που έχουμε να χρησιμοποιήσουμε τις εισηγμένες εταιρείες. Έχουμε, λοιπόν, και πάλι έναν επιπλέον έλεγχο από τους ελεγκτές μας για να δούμε, προφανώς, ότι δεν καταστρατηγούμε καμία από τις κυρώσεις. Δεν έχουμε κανόνα ότι δεν θα πάρουμε ρωσικά φορτία. Αλλά προφανώς, οι έλεγχοι μερικές φορές χρειάζονται μέρες. Και επίσης οι συμβουλές που παίρνουμε από τους δικηγόρους μας δεν είναι πάντα μαύρες ή άσπρες. Και αυτό είναι ένα πρόβλημα. Όταν υπάρχει πιθανότητα να αφορά κυρώσεις προφανώς δεν αγγίζουμε το φορτίο”.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corp, Τζον Κούστας, επέκρινε τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας επειδή δεν σταθμίζουν τις πραγματικές επιπτώσεις για την Ευρώπη και τη Μόσχα. Όπως είπε χαρακτηριστικά, η Ρωσία είχε δυσκολευτεί όταν οι τιμές του πετρελαίου ήταν χαμηλές, στα 20 και 30 δολάρια το βαρέλι αλλά οι διαταραχές που προκλήθηκαν από τις κυρώσεις στην πραγματικότητα αύξησαν τις τιμές του πετρελαίου. “Κερδίζουν τουλάχιστον τα διπλάσια από αυτά που κέρδιζαν προπολεμικά. Δεν ξέρω τι είδους ποινή είναι αυτή. Η Ευρώπη, αντίθετα, δέχεται το μεγαλύτερο πλήγμα από τις κυρώσεις. Φυσικά και τις χειρότερες συνέπειες από τη ρωσο-ουκρανική σύγκρουση τη βιώνουν πρωτίστως οι χώρες αυτές, ωστόσο αποδέκτης των αρνητικών συνεπειών είναι η Ευρώπη και οι ευρωπαίοι λαοί. Για να σταλθεί ένα πολιτικό μήνυμα, δεν έγινε σε βάθος επεξεργασία των συνεπειών των μέτρων”.
Παρόμοια θέση εξέφρασε για δεύτερη φορά και ο Βαγγέλης Μαρινάκης χαρακτηρίζοντας ως ανοησία αν σήμερα εταιρείες με στόχο καλή δημοσιότητα έλεγαν ότι θα σταματήσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. “Θέλω απλώς να βάλω τα πράγματα στη θέση τους. Φυσικά και θα ήταν πολύ ωραίο να έχουμε σήμερα μια ανακοίνωση πχ ‘δεν θα μεταφέρω ρωσικό πετρέλαιο’. Ίσως βοηθούσε και στην προώθηση της δημοσιότητας των εταιρειών μας. Αλλά νομίζω ότι αυτό είναι ανοησία, τόσο απλά” και συνέχισε λέγοντας πως “έχουμε ήδη συμφωνήσει για ορισμένα εμπάργκο και κυρώσεις προς τη Ρωσία εξαιτίας όσων έχει κάνει η Ρωσία. Η εισβολή στην Ουκρανία δεν είναι σωστή. Συμφωνούμε πλήρως με την απόφαση να εξαρτάται λιγότερο ή καθόλου η Ευρώπη από τη Ρωσία όσον αφορά το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Αλλά φυσικά, αυτό δεν μπορεί να συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στην καθημερινή μας ζωή όσον αφορά την ενέργεια. Έχει επίσης αποφασίσει ότι μέχρι το τέλος του έτους, θα υπάρξουν ορισμένες εισαγωγές πετρελαίου για τις χώρες μας. Έτσι, αν κάποιος αγαπά τη χώρα του ή αγαπά την Ευρώπη, είναι λογικό να μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο στη χώρα του και στις χώρες της θάλασσας που επιτρέπεται. Δεν παραβιάζετε καμία κύρωση. Και στο τέλος της ημέρας, βοηθάτε τη χώρα του να αντιμετωπίσει αυτή την ενεργειακή κρίση”.
Ο κ. Μαρινάκης επέμεινε ότι οι ενέργειες αυτές ευνοούν χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία. “Θεωρώ ότι είναι λάθος το γεγονός ότι όταν επιβάλλονται κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο για εξωτερική χαλάρωση και βλέπουμε πολύ μεγάλες εκπτώσεις της τάξης των 45, 50 δολαρίων ανά βαρέλι, όταν οι Ινδοί και οι Κινέζοι αγοράζουν αυτό το πετρέλαιο, τότε αγοράζουν αυτό το πετρέλαιο για τα διυλιστήριά τους και το εξάγουν στην Ευρώπη ως βενζίνη με τιμές πολύ υψηλές και την πληρώνουμε εμείς”, είπε.
Με την σειρά της η Αγγελική Φράγκου, πρόεδρος της Navios Maritime τόνισε πως “είναι πολλά στοιχεία και υπάρχουν αντιφατικές απόψεις, και μερικές φορές σχεδόν δεν ξέραμε αν υπήρχε ασφάλεια. Θέλω να πω υπάρχει ένα θέμα κατανόησης. Αλλά ακολουθούμε αυστηρά όλους τους κανονισμούς”.
Πηγή: capital.gr