Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανακοίνωση της Ριζοσπαστικής Κίνησης Πολιτών Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, για τις πρόσφατες πλημμύρες στη Βούλα:
ΒΡΕΧΕΙ Ο ΘΕΟΣ…. ΠΛΗΜΜΥΡΙΖΕΙ Ο ΛΑΟΣ ; ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΙΡΑΙΟ ΝΑ ΠΛΗΜΜΥΡΙΖΟΥΜΕ
Ένα εντονότατο Αυγουστιάτικο μπουρίνι χτύπησε και το Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης στις 23 του μήνα και είχε ως αποτέλεσμα να πλημμυρίσουν πολλοί δρόμοι και σε συγκεκριμένα σημεία, ήδη από το παρελθόν γνωστά, να παρατηρηθούν και πάλι λίμνες νερού και συσσώρευση φερτών υλικών.
Η πολιτική προστασία, μόνιμοι και εθελοντές, όπως όλο το χρόνο, έδωσαν με αυταπάρνηση το μέγιστο των δυνατοτήτων τους μαζί με τους πολίτες για την γρήγορη αποκατάσταση των ζημιών.
Ο υπάρχων μηχανισμός του Δήμου για την αντιμετώπιση του φαινομένου και την επούλωση των πληγών ήταν παρών και με σύντομο χρόνο παρέμβασης.
Όμως αυτά σίγουρα ΔΕΝ αρκούν για να περιορίσουν τα αποτελέσματα τέτοιων έντονων καιρικών φαινομένων, τα οποία λόγω κλιματικής αλλαγής – κρίσης θα είναι πλέον πολύ συχνότερα και πολύ βιαιότερα από το παρελθόν.
ΟΙ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΕΣ
Όπως και σε όλη τη χώρα έτσι και στο Δήμο μας η μαζική και άναρχη αστικοποίηση σε περιοχές που μέχρι πριν 100 χρόνια ήταν αδόμητες και η φύση είχε φροντίσει για την απορροή των όμβριων υδάτων με φυσικά υδατορέματα [1] &[1α] που σαν φλέβες της Γης μετέφεραν το βρόχινο νερό ομαλά στη θάλασσα ή σε υπόγεια δίκτυα που είναι οι τροφοδότες του πόσιμου και αγροτικού νερού, μπαζώθηκαν, κτίστηκαν, εκτράπηκαν ή εγκιβωτίστηκαν σε κλειστούς στενούς αγωγούς ομβρίων.
Οι πρόσφατοι χάρτες επικινδυνότητας πλημμυρικών φαινομένων για την Αττική εξαίρεσαν την περιοχή της Βούλας [2] από τις επικίνδυνες ζώνες, παρόλο που η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. ζήτησε να ενταχτεί και να μελετηθεί ενδελεχώς.
Η αποψίλωση λόγω αστικοποίησης ή πυρκαγιών αφήνει το έδαφος έκθετο και οι έντονες βροχές το παρασέρνουν σε ποτάμια λάσπης και πετρωμάτων.
Η συσσώρευση αδρανών υλικών, φυτικού υλικού, μικροαπορριμμάτων σε οικόπεδα – δρόμους – κοινόχρηστους δρόμους αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους λόγους που φράζουν οι αγωγοί ομβρίων στους δρόμους) επειδή τα μεταφέρει το νερό ολοένα και σε χαμηλότερο σημείο.
Τα σημεία που υπάρχουν αγωγοί ομβρίων και παρκάρουν πολύ κοντά στο ρείθρο αυτοκίνητα δεν μπορούν να λειτουργήσουν σωστά γιατί το νερό εκτρέπεται από τα λάστιχα των αυτοκινήτων.
Η έλλειψη υποδομών αγωγών ομβρίων σε πολλές περιοχές με αστικό χαρακτήρα ακόμη και σήμερα.
Η εντατική και εκτεταμένη δόμηση και περίφραξη των παράκτιων ζωνών με εμπορικές χρήσεις στερεί τη δυνατότητα της άμεσης και με φυσικό τρόπο απορροής των όμβριων σε περιόδους μεγάλης βροχόπτωσης.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ
Τα εναπομείναντα ρέματα να προστατευτούν και να οριοθετηθούν με διευρυμένη τη ζώνη επικινδυνότητας πλημμύρας. Όσα έχουν φυσική κοίτη να μην αλλοιωθεί γιατί είναι ανεκτίμητη.
Οι κοίτες των ρεμάτων να ελέγχονται και καθαρίζονται τακτικά, τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο.
Να επαναπροσδιοριστούν οι μελέτες που έγιναν πριν 12 χρόνια για τις ζώνες επικινδυνότητας πλημμύρας και φυσικά να ενταχτεί και η περιοχή της Βούλας.
Να σταματήσει η επέκταση των πολεοδομικών σχεδίων σε περιοχές με έντονη δασική κάλυψη.
Οι καμένες δασικές περιοχές να αναδασωθούν άμεσα με σχετική μελέτη και να γίνουν πρώτα αντιδιαβρωτικά έργα για τη συγκράτηση του πολύτιμου για την αναδάσωση εδάφους.
Στις αστικές περιοχές με μέριμνα των Δήμων και συνδρομή των πολιτών να καθαριστούν και να παραμένουν καθαρά όλοι οι αδόμητοι χώροι.
Τα φρεάτια ( σχάρα και συλλέκτης) και οι αγωγοί ομβρίων να ελέγχονται και καθαρίζονται τακτικά.
Τα υπό μελέτη και κατασκευή έργα υποδομών για αγωγούς ομβρίων να έχουν σημαντικά μεγαλύτερη διατομή για να αποχετεύουν μεγαλύτερο όγκο νερού, η δε γεωμετρία τοποθέτησης της σχάρας να είναι τέτοια που θα συμβάλει στην συλλογή του νερού ειδικά όταν αυτό έχει μεγάλη ορμή.
Είναι σημαντικό να υπολογίσουμε ότι το βρόχινο νερό σε κατηφορικές περιοχές και με μεγάλη ένταση δύσκολα εισρέει στα φρεάτια λόγω ταχύτητας ροής και του φαινομένου της επιφανειακής τάσης.
Τα σημεία και οι πλευρές που υπάρχουν φρεάτια αγωγών ομβρίων να παραμένουν χωρίς εμπόδια για να μπορεί να ρέει απρόσκοπτα το βρόχινο νερό προς αυτά. Οι αγωγοί ομβρίων να ελέγχονται για την καθαρότητα τους σε όλο το μήκος τους με ειδικές κάμερες.
Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ Β.Β.Β. στην ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΤΟΝΗ ΒΡΟΧΟΠΤΩΣΗ.
Όπως είναι σαφές όλα τα παραπάνω έπρεπε και πρέπει να ισχύουν για όλους του Δήμους και φυσικά και για τον Δήμο Β.Β.Β. που διαφημίζεται σαν πρωτοπόρος και ιδανικός τόπος για να ζείς.
Τι συνέβαλε στην αύξηση των επιπτώσεων στην τελευταία έντονη νεροποντή, και τι πρέπει να γίνεται;
ΒΑΡΗ
Η Βάρη με τις ακόμη σημαντικές αδόμητες περιοχές επί όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε ένα επαρκές σύστημα απορροής ομβρίων, ούτε τεχνικό ούτε ακόμη και τα ρέματα της ελεύθερα για την απορροή.
Η Βάρη έχει σημαντικά ρέματα που τη διατρέχουν και πρέπει να οριοθετηθούν να διευθετηθεί η κοίτη τους και να συμβάλλουν στην αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής.
Έχουμε τα ρέματα Χερώματος – Μηλαδέζας και Κόρμπι.
Γνωστό πλέον θέμα σε όλους το πολύπαθο ρέμα του Κόρμπι, το οποίο αποτελεί σημείο επικίνδυνων πλημμυρικών φαινομένων [2] σύμφωνα με τις μελέτες του ΥΠΕΝ και η κατασκευή του έχει γίνει γεφύρι της Άρτας. Μετά από πολύμηνες περιπέτειες [3] αναμένεται σύντομα η έναρξη της ολοκλήρωσης του έργου, που θα θωρακίσει την περιοχή από τα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα.
Η κατασκευή σε όλο το εύρος της Βάρης αξιόπιστου συστήματος αγωγών ομβρίων υδάτων θα είναι η επιπλέον προστασία της.
ΒΟΥΛΑ
Η Βούλα επλήγει από την καταστροφική πλημμύρα στο ίδιο σημείο που αυτό συνέβη και το 1993 στο μοναδικό της ρέμα, το Λυκόρεμα, που διέρχεται μέσα από την αστική περιοχή. Η μετατροπή του από τη οδό Βουτυρά και κάτω σε κλειστό ορθογώνιο αγωγό ομβρίων με εκτροπή της φυσικής ευθείας απορροής του, που ήταν στην Α’ πλαζ Βούλας, στην παραλία απέναντι από την εκκλησίας δίπλα στο Ασκληπιείο [4] με παρωχημένη τεχνική μελέτη του 1987 [5] δεν βοήθησε ούτε το 1993 ούτε το 2022.
Το ΣτΕ σε δύο αποφάσεις (214/2011 & 168/2012) [6] αναφέρει ότι η διαδικασία μετατροπής του ρέματος σε αγωγό ομβρίων δεν τεκμαίρεται ότι έγινε με επαρκή στοιχεία και ορίζει την οριοθέτηση και διευθέτηση του για την προστασία των παρακείμενων περιοχών.
Η φύση δεν δαμάζεται και ειδικά τώρα πια που η κλιματική κρίση μας επιφυλάσσει πολύ συχνά και βίαια φυσικά φαινόμενα πρέπει να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε έργα που θα προστατεύουν σε βάθος δεκαετιών τη περιοχή.
Το Λυκόρεμα πρέπει να μελετηθεί και να κατασκευαστεί άμεσα μία επιπλέον δίοδος – αγωγός ομβρίων σε ευθεία γραμμή, που να διατρέχει την Πρίγκηπος Πέτρου και να εκβάλλει στο Α΄ αλίπεδο Βούλας για την μεγιστοποίηση της αντιπλημμυρικής προστασίας και ασφάλειας της περιοχής.
Να επαναπροσδιοριστούν οι μελέτες που έγιναν πριν 12 χρόνια για τις ζώνες επικινδυνότητας πλημμύρας στη Αττική και φυσικά να ενταχτεί και η περιοχή της Βούλας.
ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ
Στην παράκτια περιοχή στο Καβούρι πριν τον Αγ. Νικόλαο (οδός Ηλίου –Ακτής), εκεί που δημιουργείται η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου για περιπατητική διαδρομή, επί χρόνια συσσωρεύονται επίγεια όμβρια και μαζί με την επιτηδευμένη τεχνική κακοτεχνία στον αγωγό που υπερχειλίζει (για να εξυπηρετηθεί η παραλιακή βίλα), δημιουργείται μία βρωμερή και τρισάθλια εικόνα.
Στη Β’ Πλαζ Βούλας ο διατρέχων επίγειος ανοιχτός συλλεκτήριος αγωγός ομβρίων για την φυσική απορροή έχει μηδαμινή κλίση, μαζί με τις φυσικές προσχωματώσεις στην εκβολή του είναι μέρος του προβλήματος και η αποκατάσταση του καθυστερεί για λόγους ευνόητους!
Η επίλυση της των παραπάνω τεχνικών προβλημάτων θα βαρύνει τους πολίτες και όχι τους εμπλεκόμενους ιδιώτες επιχειρηματίες όπως είχε δημόσια διατυπωθεί[7].
ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β.
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ με τα ΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
[1] ΥΠΕΧΩΔΕ-ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΑΤΤΙΚΗΣ 2021- ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΡΕΜΑΤΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
https://drive.google.com/file/d/13v3ZHQlPsb7BQ2c4IuvHKuRW4OE6OI2N/view?usp=sharing
[1α] ΥΠΕΧΩΔΕ-ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΑΤΤΙΚΗΣ 2021- ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΡΕΜΑΤΑ ΒΑΡΗΣ ΒΟΥΛΑΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
https://drive.google.com/file/d/1ylGQeYaJeifZNMrP_r2NpYoG6UEUl0Rl/view?usp=sharing
[2] Υ.Π.ΕΝ. ΧΑΡΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΡΕΜΑΤΩΝ – ΒΑΡΗ – ΚΟΡΩΠΙ – ΜΕΣΟΓΕΙΑ
https://drive.google.com/file/d/1CalJMamw6LI6xoYXf1agRvpycuLJtoNM/view?usp=sharing
[3] ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΣ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΡΓΟΥ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ & ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗΣ ΡΕΜΑΤΟΣ ΚΟΡΜΠΙ = ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β.
https://rikipvvv.blogspot.com/search?q=%CE%9A%CE%9F%CE%A1%CE%9C%CE%A0%CE%99
[4] Τεχνικές Υποδομές και Δίκτυα αγωγών ομβρίων – ΒΟΥΛΑ
https://drive.google.com/file/d/1WVDQSPIF03b_HrdQWf9SPwpHB1zQoHly/view?usp=sharing
[5] ΥΠΕΚΑ 12791-27.4.2010= εκτός σχεδίου Λ.Βουλ-Δερβενακίων-Βουτυρά σε Λυκόρεμα=αγωγός ομβρίων
https://drive.google.com/file/d/1VDn1OBihOypq1EBi_Axpf9rWstXinWwf/view?usp=sharing
[6] ΣτΕ 2 φορές έκρινε μη νόμιμο σχετικό διάταγμα επέκτασης ρυμοτομικού σχεδίου στα
Δικηγορικά Βούλας λόγω ύπαρξης στην περιοχή του Λυκόρεματος-14.10.2012
https://drive.google.com/file/d/1B120z2pC7i4qYSf9ALaIjhzWiTbJBBhb/view?usp=sharing
[7] Σε αναμονή απάντησης για την ανάληψη του κόστους διευθέτησης της εκβολής του αγωγού
ομβρίων εντός της Β’ πλαζ Βούλας … = ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β.