Πότε θα παραδοθεί, σύμφωνα με τις νέες προθεσμίες, ο ενιαίος πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος, ποια είναι τα τμήματα του έργου που καθυστερούν και γιατί.
Σε παράταση για επιπλέον 230 ημέρες, ήτοι από τις 2 Ιουλίου που ήταν η προηγούμενη προθεσμία παράδοσης για τις 15 Φεβρουαρίου του 2026, οδηγείται το έργο κατασκευής του παραλιακού ποδηλατόδρομου από το δήμο Καλλιθέας έως και το δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, μήκους 12,5 χιλιομέτρων. Θυμίζουμε ότι από τη διαδρομή εξαιρείται το τμήμα του δήμου Γλυφάδας, όπου ήδη το τμήμα των 3,5 χιλιομέτρων που καλύπτει το παραλιακό μέτωπο της περιοχής, έχει ήδη ολοκληρωθεί και παραδοθεί. Ανάδοχος για το έργο κατασκευής του ποδηλατόδρομου είναι η Ζιτακάτ, η οποία θυμίζουμε ότι ήταν εκείνη που κατασκεύασε και το τμήμα της Γλυφάδας. H αρχική πρόβλεψη ήταν να ολοκληρωθεί το έργο την 1η Μαΐου του 2025. Στη συνέχεια η Περιφερειακή Επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής, ενέκρινε παράταση της προθεσμίας παράδοσης του έργου έως την 1η Ιουνίου, ενώ ακολούθησε μία ακόμα παράταση κατά ένα μήνα για την 1η Ιουλίου. Ωστόσο, μετά το αίτημα που υπέβαλε η ανάδοχος εταιρεία, η Περιφερειακή Επιτροπή με απόφασή της έδωσε νέα παράταση 230 ημερών έως και τις 15 Φεβρουαρίου του 2026.
Η ανάδοχος εταιρεία έστειλε αίτημα παράτασης στην Περιφέρεια Αττικής, η οποία είναι ο κύριος του έργου, με την τελευταία να απαντά θετικά, θεωρώντας μεταξύ άλλων ότι για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των εργασιών δεν υπάρχει αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου.
Τα τμήματα του έργου που αντιμετωπίζουν δυσχέρειες και απαιτείται επαναξιολόγηση
Στην τεχνική έκθεση αξιολόγησης που κατέθεσε η Ζιτακάτ προς την Περιφέρεια Αττικής, αναφέρεται ότι τα κυριότερα προβλήματα που την οδήγησαν σε αίτημα παράτασης, σχετίζονται με τις παρακάτω περιοχές:
-Ζώνη Α’: Μαρίνα Φλοίσβου, Παλαιό Φάληρο, όπου ο ποδηλατόδρομος διατρέχει τους δήμους Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου. Σε συνέχεια τις από 18/03/2025 σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στον δήμο Παλαιού Φαλήρου σχετικά με τη χάραξη του πεζόδρομου – ποδηλατόδρομου που διασχίζει τον συγκεκριμένο δήμο, δόθηκε εντολή να προσαρμοστεί και να τροποποιηθεί η μελέτη που είχε υποβληθεί, σύμφωνα με τα αιτήματα του δήμου και τα τροποποιημένα σχέδια, ούτως ώστε να παραδοθούν εκ νέου προς έγκριση. Επίσης, εξετάζεται από τον δήμο Παλαιού Φαλήρου η κατασκευή του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης στην περιοχή του Φλοίσβου, το οποίο επηρεάζει τη χάραξη του έργου. Γι’ αυτό το λόγο συντάχθηκε από τον ανάδοχο εναλλακτική χάραξη του ποδηλατόδρομου, η οποία βρίσκεται σε διαβούλευση με τον δήμο Παλαιού Φαλήρου και έως τώρα δεν υπάρχει κάποια απόφαση για την τροποποίηση της αρχικής χάραξης.
-Ζώνη Β’: Παραλία Αλίμου. Ο ποδηλατόδρομος αναπτύσσεται σε αυτή την περίπτωση εντός του δήμου Αλίμου. Σε συνάντηση που είχε η Ζιτακάτ με τους εκπροσώπους του δήμου Αλίμου στις 15 Απριλίου του 2025, διατυπώθηκαν προτάσεις για ορισμένες τροποποιήσεις, η υλοποίηση των οποίων θα επιφέρει αλλαγές στη χάραξη του έργου, για τις οποίες έως τώρα δεν υπάρχει οριστική απόφαση.
-Ζώνη Γ’: Ελληνικό. Ο ποδήλατρόδρομος αναπτύσσεται εντός του δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης. Στο ρέμα Τραχώνων η υπό υλοποίηση επένδυση του Ελληνικού από πλευράς Lamda Development έχει αλλάξει τις συνθήκες βάσει των οποίων μελετήθηκε και υποβλήθηκε η μελέτη εφαρμογής μετά την διαπλάτυνση της εκβολής του ρέματος. Το αποτέλεσμα είναι ότι απαιτείται τροποποίηση της μελέτης και σε αυτή την περίπτωση. Εν προκειμένω, το θέμα τροποποίησης της αρχικής μελέτης βρίσκεται υπό διαβούλευση μεταξύ της Περιφέρειας του αναδόχου και της Lamda. Επίσης, σύμφωνα με την τεχνική μελέτη που κατέθεσε η Ζιτακάτ, από τον επενδυτή του Ελληνικού υφίσταται πρόβλεψη για κατασκευή δρόμου – γέφυρας με τη μορφή του «flyover», ο οποίος θα συνδέει τη λεωφόρο Ποσειδώνος με το καζίνο, γεγονός που επίσης επηρεάζει τμήμα του αστικού πεζόδρομου – ποδηλατόδρομου και θα πρέπει να τροποποιηθεί η αρχική μελέτη.
-Ζώνη Δ’: Γλυφάδα – Βούλα. Όπως επικαλείται η ανάδοχος εταιρεία, η περιοχή αυτή παρουσιάζει έντονη τουριστική δραστηριότητα, ιδιαίτερα από τον Μάιο έως και τον Σεπτέμβριο, όπου δραστηριοποιούνται αρκετές επιχειρήσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να παραχωρήσουν τον απαραίτητο χώρο για την εγκατάσταση εργοταξίου προκειμένου να γίνουν οι κατασκευές στο χρονικό διάστημα από τον Οκτώβριο έως και τον Απρίλιο του 2026, διάστημα στο οποίο εξομαλύνεται η κίνηση και όχι νωρίτερα.
Υπέρβαση του αρχικού προϋπολογισμού κατά 2,5 εκατομμύρια ευρώ
Σημειώνεται ότι ήδη η Ζιτακάτ έχει καταθέσει συμπληρωματική σύμβαση, για επιπλέον δαπάνη 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, με υπέρβαση κατά 14,98% από την αρχική σύμβαση, δεδομένου ότι για τους παραπάνω λόγους που αναφέρθηκαν, απαιτούνται επιπλέον έργα. Γι’ αυτό και ζήτησε την παράταση των 230 ημερών. Αναφέρει μάλιστα ότι τα σημεία της αρχικής μελέτης που χρήζουν τροποποίησης, είναι απαραίτητα για το έργο και δεν είχαν συμπεριληφθεί στη μελέτη αυτή.
Θυμίζουμε ότι το έργο χρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας του Ταμείου Ανάκαμψης και αποτελεί μέρος του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας. Ο αρχικός προϋπολογισμός του είναι 16,83 εκατομμύρια ευρώ χωρίς τον συντελεστή ΦΠΑ που ανέρχεται στο 24% και χωρίς να υπολογίζεται η συμπληρωματική σύμβαση για τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ που κατατέθηκε στη συνέχεια.
Γιατί δόθηκαν οι παρατάσεις
Στην τεχνική έκθεση αξιολόγησης που συνόδευε το αίτημα παράτασης προς την Περιφέρεια, η Ζιτακάτ συμπληρώνει ότι: «Οι δύο πρώτες παρατάσεις δόθηκαν προκειμένου να μπορέσουν να συνταχθούν οι μελέτες εφαρμογής για την ολοκλήρωση των οποίων ήταν αναγκαίο να περιληφθούν σε αυτές οι κατασκευές των απαραίτητων τεχνικών έργων, οι οποίες δεν είχαν προβλεφθεί από την αρχική μελέτη. Όμως, όπως διαπιστώθηκε έπρεπε να αυξηθεί ο αριθμός των τεχνικών προκειμένου να υλοποιηθεί ο αρχικός σχεδιασμός ενός συνεχούς πεζόδρομου – ποδηλατόδρομου. Προκειμένου να μελετηθεί ο τρόπος κατασκευής των τεχνικών έργων απαιτήθηκαν εκτεταμένες γεωτρήσεις στις θέσεις κατασκευής αυτών και σύνταξη αντίστοιχων γεωτεχνικών μελετών. Παράλληλα εμφανίστηκαν και άλλα προβλήματα νέας προσαρμογής των μελετών στις ανάγκες των δήμων αλλά και άλλων παραγόντων».
Πηγή: noupou.gr