Η πτώση αυτή, που αντιστοιχεί σε σχεδόν 50% μείωση από το 2023, οφείλεται κυρίως στις τεχνολογικές εξελίξεις και στη μείωση των τιμών των πρώτων υλών.
Ο Nikhil Bhandari, συν-επικεφαλής της έρευνας για τους φυσικούς πόρους και την καθαρή ενέργεια της Ασίας-Ειρηνικού στη Goldman Sachs Research, εξηγεί ότι δύο κύριοι παράγοντες συμβάλλουν στη μείωση των τιμών των μπαταριών. Πρώτον, η τεχνολογική καινοτομία έχει οδηγήσει στην ανάπτυξη νέων προϊόντων μπαταριών με περίπου 30% υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα και χαμηλότερο κόστος. Δεύτερον, η συνεχιζόμενη πτώση των τιμών των μετάλλων που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες, όπως το λίθιο και το κοβάλτιο, συμβάλλει σημαντικά στη μείωση του κόστους.
Η αύξηση της ενεργειακής πυκνότητας των μπαταριών οφείλεται κυρίως σε αλλαγές στη δομή τους. Οι κατασκευαστές πλέον τείνουν να εξαλείφουν τα ενδιάμεσα μοντούλ, προχωρώντας σε απευθείας σύνδεση των κυψελών με τη συστοιχία μπαταριών (cell-to-pack). Η συγκεκριμένη προσέγγιση επιτρέπει την εξοικονόμηση χώρου και τη μείωση του κόστους, ενώ παράλληλα αυξάνει την ενέργεια της μπαταρίας.
Στην αγορά επικρατούν δύο κύριοι τύποι μπαταριών λιθίου. Ο πρώτος, βασισμένος σε χημεία νικελίου, κατέχει περίπου το 60% της αγοράς, ενώ ο δεύτερος, γνωστός ως LFP (λίθιο-σιδηροφωσφορικό), καταλαμβάνει το 35-40%. Μια τρίτη τεχνολογία, οι μπαταρίες ιόντων νατρίου, αποτελεί προς το παρόν ένα πολύ μικρό μερίδιο της αγοράς.
Παρά τις προσδοκίες για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, όπως οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης, οι υπάρχουσες τεχνολογίες λιθίου συνεχίζουν να κυριαρχούν και να βελτιώνονται. Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης, που αρχικά αναμενόταν να εισέλθουν στην αγορά νωρίτερα, έχουν καθυστερήσει λόγω προκλήσεων στη μετάβαση από την εργαστηριακή κλίμακα στη μαζική παραγωγή.
Η Goldman Sachs Research έχει αναθεωρήσει προς τα πάνω τις προβλέψεις της για το μερίδιο αγοράς των μπαταριών LFP, εκτιμώντας ότι θα φτάσει το 45% το 2025, ενώ οι προηγμένες μπαταρίες νικελίου αναμένεται να συνεχίσουν να κυριαρχούν στον ανταγωνισμό υψηλότερης ενέργειας.
Η μείωση του κόστους των μπαταριών αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με την έρευνα, το επίπεδο των 80 δολαρίων/kWh θεωρείται το σημείο όπου τα ηλεκτρικά οχήματα θα επιτύχουν ισοτιμία κόστους ιδιοκτησίας με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, χωρίς επιδοτήσεις.
Καθώς η τεχνολογία των μπαταριών συνεχίζει να εξελίσσεται, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να επωφεληθούν από τη μείωση του κόστους και τη βελτίωση των επιδόσεων. Ωστόσο, παραμένουν προκλήσεις, όπως η ανάγκη για περαιτέρω βελτίωση της ενεργειακής πυκνότητας και η ανάπτυξη πιο βιώσιμων μεθόδων παραγωγής και ανακύκλωσης μπαταριών.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας, η μέση παγκόσμια τιμή των μπαταριών μειώθηκε από 153 δολάρια/kWh το 2022 σε 149 δολάρια/kWh το 2023, και προβλέπεται να φτάσει τα 111 δολάρια/kWh μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Πηγή: insomnia.gr