Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης στις 5/9, ο επικεφαλής του Κύματος Ενωμένων Πολιτών Δημήτρης Δαβάκης έθεσε το απλό ερώτημα στον δήμαρχο Γρηγόρη Κωνσταντέλλο αν η ιδιωτική εταιρία στην οποία ο Δήμος έχει αναθέσει την παρακολούθηση της πόλης με drones, αλλά και ο Δήμος, έχουν άδεια από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Ο δήμαρχος, με πολλές περιστροφές, απάντησε αρνητικά.
«Το μείζον ζήτημα είναι η διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων» εξηγεί σε άρθρο της η δημοτική σύμβουλος Ιωάννα Ζανέτ Δόγκα, η οποία σχολίασε την απάντηση του δημάρχου ως εξής: «Ωστόσο, η απάντηση του δημάρχου στην κατεύθυνση της δημιουργίας θολούρας, ήταν πως έχει καταργηθεί η ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) και δίνει αδειοδότηση η ΑΠΑ (Αρχή Πολιτ.Αεροπ.) ότι οι χειριστές έχουν πλήρως αδειοδοτηθεί ΑΛΛΑ τα προσωπικά δεδομένα “κρατιούνται” για 15 ημέρες! Το θέμα το δημιουργούν (γιατί κατά τ’άλλα, δεν υπάρχει κανένα θέμα) κάτι ΡΕΤΑΛΙΑ…Απαράδεκτη αντιμετώπιση, ως συνήθως… Επίσης, ως συνήθως, στην ίδια πρόταση, στην ίδια απάντηση, για το ίδιο θέμα φάσκει και αντιφάσκει: Δεν χρειάζεται καμία αδειοδότηση μέχρι να συγκροτηθεί σώμα εποπτείας;;; Αμέσως μετά, πλήρης η αδειοδότηση με πλήρως πιστοποιημένους χειριστές κ.ο.κ».
Εξάλλου, αντιδρώντας στο επιχείρημα του δημάρχου ότι έδωσε με μεγάλη προθυμία τον φάκελο στον επικεφαλής της παράταξης της αντιπολίτευσης για να τον μελετήσει, η κυρία Δόγκα παρουσίασε μια διαφορετική εκδοχή: «Είναι αλήθεια ότι έστειλε εντέλει τον φάκελο (που ζητούσαμε από Ιούλιο μήνα) λιγοστό χρόνο όμως, πριν το ΔΣ, οπότε δεν είχαμε τον απαιτούμενο χρόνο να μελετήσουμε».
Στις απομαγνητοφωνημένες δηλώσεις του, ο δήμαρχος παραδέχεται ότι «οι προϊστάμενοι, εγώ προσωπικά, η αντιδήμαρχος, έχουμε αυτή τη στιγμή εδώ (δείχνει το κινητό του) την εικόνα της πόλης, ότι βλέπουν ψηφιακά και θερμικά από όλες τις κάμερες που έχουμε».
Αποκαλύπτει επίσης ότι δεν θέλει να περιορίσει τον ρόλο των drones στην επιτήρηση του περιαστικού και αστικού πρασίνου με σκοπό την πρόληψη των πυρκαγιών αλλά να τον επεκτείνει στον μέγιστο βαθμό στους κοινόχρηστους χώρους: «Επειδή έχουμε πειστεί ότι αυτό είναι κάτι χρήσιμο και μπορεί να επεκταθεί και σε άλλα πράγματα όπως π.χ. η ασφάλεια στους κοινόχρηστους χώρους» και αναφέρει το παράδειγμα των σχολικών χώρων.
Ένας είδος Μεγάλου αδελφού στην πόλη λοιπόν, όπου η παρακολούθηση θα γίνεται από μια ιδιωτική εταιρία υπό την επίβλεψη του δημάρχου.
Όμως ας δούμε τι ακριβώς είπε ο δήμαρχος με τα δικά του λόγια:
«Πάμε στο τελευταίο θέμα του κ. Δαβάκη όσον αφορά τo drone. Πραγματικά, εγώ επέμενα πάρα πολύ κύριε Δαβάκη, ώστε να σας φέρουν τον φάκελο που εσείς ζητήσατε μετ’ επιτάσεως και εσείς και η κυρία Δόγκα.
Εκεί λοιπόν μέσα περιέχονται όλη η νομοθεσία, ευρωπαϊκή και εθνική, ο 947 του 19, η σύμβαση την οποία έχουμε κάνει, τα στοιχεία της εταιρίας, η πρόσκληση υποβολής προσφοράς για την υπηρεσία με τίτλο «Παροχή υπηρεσίας συστήματος 24ωρης εναέριας επιτήρησης του αστικού και περιαστικού πρασίνου της πόλης», η απόφαση απευθείας ανάθεσης, το συμφωνητικό, το ηλεκτρονικό παράβολο, το πιστοποιητικό εκπροσώπησης, τα στοιχεία μητρώου επιχείρησης, η άδεια λειτουργίας ιδιωτικής επιχείρησης παροχής υπηρεσιών ασφαλείας, η δήλωση προστασίας προσωπικών δεδομένων, υπεύθυνες δηλώσεις περί εμπιστευτικότητας και προστασίας δεδομένων σε επιχειρήσεις. Το όνομα και όλα τα στοιχεία του GDPR officer όπως ορίζει ο ευρωπαϊκός κανονισμός όπως επίσης και μια σειρά από άδειες, οι οποίες έχουν παρθεί από τη συγκεκριμένη εταιρία αλλά και από τον Δήμο. Ο Δήμος έχει αδειοδοτηθεί πλέον από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία είναι παράρτημα της EASA του European Aviation Safety Agency, για να μπορούμε να λειτουργούμε εμείς μέσα σε ελεγχόμενο από πλευράς κυκλοφορίας χώρο. Έχει πάρει άδεια και ο Δήμος και η εταιρία.
Έχει καταργηθεί πλέον η ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας). Είναι πλέον ένας κορμός παροχής υπηρεσιών, αυτός ο οποίος κάνει τους ελέγχους και δίνει τις πιστοποιήσεις είναι η ΑΠΑ πλέον (Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας). Ο κ. Τσίτουρας είναι ο πρόεδρος (διοικητής) αυτής της Ανεξάρτητης Αρχής, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, και αυτή έχει δώσει και τις αδειοδοτήσεις στο Δήμο και τις αδειοδοτήσεις στον operator και όλα τα πτυχία στους έξι –επτά συγνώμη, γιατί υπάρχει και ένας αναπληρωματικός- χειριστές. Γιατί όλοι όσοι πετούν εκεί πρέπει να έχουν εκπαίδευση και αδειδότηση και ετήσιο έλεγχο όπως επίσης και είναι υπεύθυνη για να εγκρίνει το μόνιμο διαρκές μηνιαίο σχέδιο πτήσης.
Κατατίθεται κάθε μήνα παραμονές του προηγούμενου μήνα σχέδιο πτήσης με τις συντεταγμένες όπου πετάει το συγκεκριμένο ή τα συγκεκριμένα drones όταν είναι δύο στον αέρα που είναι ένα δαχτυλίδι πάνω από την πόλη και τα ύψη τα οποία επιτρέπεται η πτήση αυτή. Χωρίς σχέδιο πτήσεως αλλά και τα ύψη πάνω από 138 μέτρα που επιβάλλεται να υπάρχει σε σχέδιο πτήσεως. Είναι η δεύτερη αδειοδοτημένη διαδικασία drones επιτήρησης μετά την πρώτη αδειοδότηση που έχει δώσει η ΑΠΑ στην FRONTEX για την επιτήρηση των συνόρων με πολύ μεγαλύτερα βέβαια drones τα οποία και καταγράφουν και διάφορά άλλα στοιχεία τα οποία είναι προφανώς για λόγους εθνικής ασφαλείας.
Τα drones θα μπορούν να παίρνουν πιο κοντινές λήψεις αν κρίνουμε από αυτά που δήλωσε ο δήμαρχος που θα ήθελε να τα χρησιμοποιήσει για λόγους ασφαλείας.
Συνεπώς, η όλη διαδικασία είναι πλήρως αδειοδοτημένη, θα προσθέσω σ’αυτό που είπε ο κ. Ματόπουλος, ότι η συγκεκριμένη –πιλοτική για εμάς, δοκιμαστική για να δώσει αποτέλεσμα λειτουργίας- τελείωνει τέλος Οκτωβρίου και εμείς επειδή έχουμε πειστεί ότι αυτό είναι κάτι χρήσιμο και μπορεί να επεκταθεί και σε άλλα πράγματα όπως π.χ. η ασφάλεια στους κοινόχρηστους χώρους. Στα σχολεία, -δεν έγινε ανακοίνωση αλλά μπήκαν πριν από περίπου 25 μέρες στη Βάρκιζα, στο Δημοτικό της Βάρκιζας, και δεν άφησαν το παραμικρό όρθιο, ξήλωσανε μέχρι και τις δομημένες καλωδιώσεις. Στο 3ο Δημοτικό δεν μπορείτε να καταλάβετε πόσο μεγάλες είναι οι ζημιές. Εμείς λοιπόν αυτό που θέλουμε είναι να επιτηρούμε αυτά τα πράγματα. Δεν έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε σε κάθε σχολείο, τα 31 που έχουμε, προσωπικό να κάνει τον νυχτοφύλακα αλλά και να συμβεί αυτό εμείς προσπαθούμε να δώσουμε τη λογική της αποτροπής. Για όλη αυτή την ιστορία δεν υπάρχει καμία αδειοδότηση από το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως (Προστασίας του Πολίτη). Η μόνη αδειοδότηση η οποία υπάρχει είναι η αδειοδότηση που δίνει η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και αυτό που ο Νόμος ορίζει είναι ότι τον έλεγχο μέχρις ότου να οριστεί Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ή από ιδιώτη που θα μισθώσει η Αρχή που θα εκτελέσει αυτή την υπηρεσία ασκείται από τις αστυνομικές αρχές.
Δηλαδή μέχρι τώρα έχουν έρθει τρεις φορές τα αστυνομικά όργανα, τα οποία έχουν κατέβει κάτω στο Επιχειρησιακό Κέντρο, το οποίο θα ήθελα πάρα πολύ πραγματικά όλοι οι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης να περάσουν από ‘κει, να δουν τι ακριβώς έχει φτιαχτεί, πως ακριβώς αυτή η ροή πληροφορίας για να καταλάβουν κατ’ αρχάς ότι δεν υπάρχουν προσωπικά δεδομένα διότι αυτό το οποίο βλέπει κατά περίπτωση το drone ή τα drones είναι στοιχεία τα οποία έχουν να κάνουν με το που υπάρχει φωτιά και καπνός. Δεν πλησιάζουν τα κτίρια για να δουν ποιος είναι αυτός ο οποίος κατοικεί ή τί φοράει ή να παραβιάσουνε προσωπικά δεδομένα. Οτιδήποτε μαγνητοσκοπείται κρατιέται όπως λέει η νομοθεσία για 15 μέρες και αποστέλλεται σφραγισμένο με ψηφιακές σφραγίδες στον GDPR officer. Οτιδήποτε εξ αυτού διαρρεύσει ή χρησιμοποιηθεί, ο GDPR officer ο οποίος είναι της εταιρίας, έχουμε και εμείς GDPR officer ο οποίος έρχεται και ελέγχει τον άλλον. Δηλαδή είναι ο ελέγχων του ελέγχοντος.
Όλη αυτή η ιστορία έχει να δώσει κάτι θετικό για την πόλη και επειδή γίνεται και πολύ μεγάλη συζήτηση για τα κόστη αυτά και γενικά, και η σύμβαση και γιατί αυτός και έχει άδεια, δεν έχει άδεια, έρχονται κάτι άλλα ρετάλια που προφανώς για λόγους ανταγωνισμού ο ένας «καρφώνει» τον άλλο και γίνεται ένα γενικότερο μπάχαλο, γιατί; Γιατί είναι μια καινούργια τεχνολογία η οποία δείχνει ότι έχει τη δυνατότητα σήμερα να γίνει κυρίαρχη τεχνολογία υποστήριξης όλων αυτών των δράσεων. Δηλαδή, η συγκεκριμένη εταιρία που κάνει για μας, αυτή την -όπως λένε εκτός καταστατικής λειτουργίας υπηρεσία- έχει προσληφθεί και κάνει την αντίστοιχη ιστορία στον ΟΣΕ και επιτηρεί την ηλεκτροκίνηση και την κατάσταση των καλωδίων τα οποία όπως ξέρετε, πολλές φορές, επειδή είναι χαλκός, πέφτουν θύματα κλοπής, με αποτέλεσμα τα 3 εκατ. ευρώ που ήταν η ζημιά σε χαλκό και διακοπή της κυκλοφορίας στις ράγες να έχουν πέσει στις 300.000.
Έχουν μέχρι σήμερα, έρθει τουλάχιστον είκοσι Δήμοι μαζί με τις Περιφέρειες, είκοσι φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι έχουν παρακολουθήσει τι γίνεται εδώ και έχουν ζητήσει πληροφορίες. Την Πέμπτη (8 Σεπτεμβρίου) στις 12 η ώρα έρχεται εδώ η Lamda Development μαζί με την Ελληνικό Α.Ε. για να δουν την τεχνολογία αυτή, να την ενσωματώσουν στη δικιά τους λειτουργία.
Αν όλα αυτά, όλους εμάς, μας αφήνουν αδιάφορους ή θεωρούμε ότι έχουμε κάνει μια τρύπα στο νερό, τους καλώ να έρθουν καλή τη πίστη και να κάτσουν για μισή ώρα να δουν τι ακριβώς γίνεται εκεί πέρα κάτω. Να δουν πόσοι εξ ημών, η Πυροσβεστική, η Πολιτική Προστασία, οι προϊστάμενοι, εγώ προσωπικά, η αντιδήμαρχος, έχουμε αυτή τη στιγμή εδώ (δείχνει το κινητό του) την εικόνα της πόλης, ότι βλέπουν ψηφιακά και θερμικά από όλες τις κάμερες που έχουμε. Έχουμε τη δυνατότητα όσοι είναι on guard να μπορέσουνε να παρακολουθήσουν.
Και επειδή λοιπόν έχουμε με αυτό το πενιχρό κόστος το οποίο έχουμε μέχρι τώρα ως launch customers, ως δηλαδή η πρώτη εταιρία – φορέας που χρησιμοποιεί αυτή την τεχνολογία θα σας πω ότι αντίστοιχο σύστημα το οποίο βγήκε τον Φεβρουάριο για να καλύψει 3.800 στρέμματα σε Δήμο της Βόρειας Ελλάδας με τεχνολογία drone και με επιχειρησιακό κέντρο και με διαχείριση στόλου και με επίγειες ψηφιακές κάμερες όπως ακριβώς το δικό μας και μικρότερης τεχνολογίας δημοπρατείται αυτή τη στιγμή στο ύψος του 1.420.000 ευρώ. Όποιος λοιπόν γυρίσει και πει ότι αυτό το οποίο εμείς πληρώνουμε 10.000 ευρώ το μήνα, ως υπηρεσία για 24ωρη κάλυψη –και το χειμώνα δεν θα έχουμε 24ωρη, θα έχουμε μόνο τις νυχτερινές ώρες γιατί θα βάλουμε τη διαδικασία της φύλαξης των κοινόχρηστων χώρων που σημαίνει ότι θα πέσουμε στο μισό. Είναι κόστος το οποίο θα πρέπει να συζητάμε ή να βγάλουμε τα μάτια μας; Εμένα θα μου επιτρέψετε να αλλάξω συζήτηση».