Η Βουλιαγμένη διαθέτει και “κρυμμένους θησαυρούς”, τοποθεσίες και αξιοθέατα που είναι γνωστά μόνο στους ντόπιους και τους ψαγμένους, όπως το ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου, στην περιοχή του Λαιμού.
Το ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου στο Λαιμό Βουλιαγμένης – Πηγή εικόνας:
Αργύρης Σταματίδης (Droneasgr)
Η παράξενη βραχογραφία
Πολύ κοντά στο ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου, ο παρατηρητικός επισκέπτηςαντικρίζει ένα ιδιαίτερο θέαμα που εξάπτει τη φαντασία.
Πρόκειται για ένα βράχο, ανάμεσα στους πολλούς της περιοχής, που έχει σχηματισμό ανθρώπινου προσώπου. Ορισμένοι το σχετίζουν με τη μορφή του Ποσειδώνα, του θεού της θάλασσας.
Άγιος Νικόλαος, το μεγαλύτερο εικονοστάσι της Ελλάδας
Το ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου είναι χτισμένο κυριολεκτικά στην ακροθαλασσιά, πάνω στα βράχια, συνεπώς μόνο τυχαία δεν αφιερώθηκε στη μνήμη του προστάτη των ναυτικών.
Παρότι πρόκειται για ένα περίτεχνο κτίσμα, καλύπτεται από δέντρα κι επομένως πρέπει να έχει κανείς καλή παρατηρητικότητα για να το δει.
Από ψηλά θυμίζει γιγαντιαίο ψηφιδωτό και από πίσω φαίνεται σαν ναυπάρχει μόνο ένας ζωγραφισμένος πύργος πάνω στο βράχο. Στην πραγματικότητα, βέβαια, πρόκειται για ένα ευμέγεθες εικονοστάσι με κωδωνοστάσιο και περίβολο, λαξεμένο στην πέτρα και με προσθήκες απόβότσαλα και μάρμαρο.
Τα χρώματα και οι αναπαραστάσεις είναι προσεγμένα και όμορφα. Στο εσωτερικό του χωράει μόνο ένα άτομο, ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης και θεωρείται το μεγαλύτερο εικονοστάσι της Ελλάδας.
Η πίσω όψη του εξωκλησιού του Αγίου Νικολάου Βουλιαγμένης – Πηγή εικόνας: Αθανάσιος Καβούρης (Google Maps)
Ποιος έχτισε το γραφικό ξωκλήσι
Σύμφωνα με μαρμάρινη πλάκα που βρίσκεται στο εσωτερικό του εξωκλησιού, κτήτοράς του είναι ο ζωγράφος και γλύπτης, Νίκος Ξένος, με καταγωγή από τη Ζάκυνθο. Η χρονολογία που κατασκευάστηκε ήταν το 1947,με βάση την ίδια επιγραφή.
Η μαρμάρινη επιγραφή στο εσωτερικό του εξωκλησίου του Αγίου Νικολάου, στοΛαιμό Βουλιαγμένης – Πηγή εικόνας: Αθανάσιος Καβούρης (Google Maps)
Φαίνεται ότι η ολοκλήρωση του εξωκλησιού διήρκεσε πολλά χρόνια, καθώς πολλές γενιές ντόπιων θυμούνται τον Ξένο να εργάζεται μεθοδικά και αδιάκοπα, φέρνοντας μάλιστα υλικά με τη βάρκα του που ξεκινούσε από την Ακτή, μια και εκείνη την εποχή δεν υπήρχε οδική πρόσβαση στο Λαιμό.
Στο βιβλίο του με τίτλο “Παληά Βουλιαγμένη“, ο Δημήτριος Κουτσογιάννης αναφέρει σχετικά: “Υπήρξε ένας ζωγράφος αττικογράφος, καλλιτέχνης γενικότερα, πουαφιέρωσε χρόνια και χρόνια της ζωής του απασχολούμενος χειμώνα καλοκαίρι για να δημιουργήσει ένα σύμπλεγμα κατασκευών καιδιαρρυθμίσεων σε μια παραθαλάσσια βραχώδη παραλία του Μικρού Καβουρίου […] Αποτελεί μια απόδειξη της επιμονής και υπομονής ενός καλλιτέχνη που χρόνια ολόκληρα διέθεσε για να μετασχηματίσει το άγριο αυτό μέρος σε ένα ήμερο αλλά τελείως ασυνήθιστο κατασκεύασμα“.
Στο εξωτερικό του εξωκλησιού, συναντά κανείς μαρμάρινες επιγραφές που αντανακλούν την κοσμοθεωρία του Ξένου. Μία εξ αυτών αναγράφει “Η εργασία και η αγάπη προς τον πλησίον είναι το κήρυγμα του Χριστού” και μία άλλη “Εις την αργία υπάρχει διαρκής απογοήτευσις“.
Μία από τις μαρμάρινες επιγραφές του γλύπτη Νίκου Ξένου στο ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου Βουλιαγμένης – Πηγή εικόνας: Google Maps
Άνθρωποι που γνώρισαν τον γλύπτη και ζωγράφο τον περιέγραψαν ως άνθρωπο εργατικό, ήσυχο και προσηνή, που δεχόταν φιλοδωρήματα και, μάλιστα, σε μια γυναίκα παρέδωσε δύο κατ’ οίκον μαθήματα ζωγραφικής.
Σύμφωνα με λήμμα του “Λεξικού Ελλήνων Καλλιτεχνών“, σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών και ταξίδεψε στη Γερμανία για μετεκπαίδευση. Γεννήθηκε το 1908 και πέθανε στην Αθήνα το 1983.
Δείτε το ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου και τη βραχογραφία τουΠοσειδώνα στο ακόλουθο βίντεο drone του συνεργάτη μας, Αργύρη Σταματίδη (Droneasgr):
Με πληροφορίες από την τοπική εφημερίδα “Δημοσιογράφος”
Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Αργύρης Σταματίδης (Droneasgr)
Πηγή: mixanitouxronou.gr