για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους μέσω Τ.Π.Σ.
Τη Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου συνεδρίασε το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου ΒΒΒ, και μεταξύ των θεμάτων συζητήθηκε ένα πολύ σοβαρό θέμα, που αφορά την ολοκληρωτική καταστροφή των πόλεων Β,Β,Β,) αν εγκριθεί και προχωρήσει. Το θέμα είχε τον τίτλο: Λήψη απόφασης περί δυνατότητας εφαρμογής ευεργετικών και λοιπών διατάξεων του ΝΟΚ (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός) καθώς και λοιπών θεμάτων που άπτονται του ΤΠΣ (Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου»).
Αναρωτιώμαστε, τι θέλει να πετύχει ο δήμαρχος Γρ. Κωνσταντέλλος, επαναφέροντας από το παράθυρο τον ΝΟΚ, τον οποίον όπως διατεινόταν (χωρίς να είναι αληθές) στα κανάλια ότι πρωτοστάτησε για να τον σταματήσει;
Δυστυχώς κανένας από την πλειοψηφία δεν άρθρωσε λόγο (γλάστρες καλά ποτισμένες). Η αντιπολίτευση (ένα μέρος της έχει προσχωρήσει στην παράταξή του καθότι ομοϊδεάτες) και οι υπόλοιποι είναι λίγοι για να ανατρέψουν μια κατάσταση…
- Το πράσινο γίνεται μόνο γκαζόν και πόες
- Ο ήλιος …κρύβεται
- ο υδροφόρος ορίζοντας εξαφανίζεται με την πλήρη τσιμεντοποίηση του ακινήτου.
Παρουσιάζω παρακάτω όλη την εισήγηση του θέματος για να αντιληφθείτε για τί καταστροφή έρχεται στο Δήμο, αν περάσουν αυτές οι «προτάσεις» από τα ανώτερα όργανα.
1. Τις Τεχνικές προδιαγραφές των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων οι οποίες καθορίστηκαν με την Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΠΟΛΣ/72343/Ι885 (ΦΕΚ 3545/8/2021).
2. Το με αριθμ. Πρωτ. 31469/8-7-2025 απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο η οποία αφορά στην επιλογή του επικρατέστερου σεναρίου κατόπιν παρουσίασης τριών εναλλακτικών σεναρίων για το « Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ) του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγ_μένης»
3. Η υπ. Αριθμ. 288/2025 απόφαση δημοτικού συμβουλίου με θέμα “Λήψη απόφασης επί της πρότασης της Δημοτικής Αρχής σχετικά με την εισήγηση των μελετητών για το προτεινόμενο από αυτούς σενάριο για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο”
Σε συνέχεια των ως άνω σχετικών, στα πλαίσια του εν εξελίξει Τοπικού Πολεοδομικού και Χωροταξικού Σχεδιασμού του Δήμου μας και εν όψει προαναγγελθέντων νομοθετικών ρυθμίσεων του ΝΟΚ (τροποποίησης υφισταμένων διατάξεων- επαναφοράς καταργηθέντων εισαγωγής νέων κλπ) και ειδικότερα σε θέματα που άπτονται οριζόντιας εφαρμογής ευεργετικών κινήτρων του οικοδομικού κανονισμού, άποψη της Υπηρεσίας μας είναι ότι στα πλαίσια ενός ορθολογικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού ο οποίος λαμβάνει υπόψη :
α) την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος όπως αυτό συνταγματικά έχει κατοχυρωθεί και
β) την διαμορφωθείσα φυσιογνωμία του Δήμου θα πρέπει να ληφθούν μέτρα τα οποία θα συντελέσουν στην αναβάθμιση του οικιστικού περιβάλλοντος και θα εξασφαλίσουν τους καλύτερους, κατά το δυνατό, όρους διαβίωσης στους πολίτες του Δήμου.
Ως εκ τούτου για το σύνολο των δημοτικών ενοτήτων προτείνεται να επιτρέπεται δυνατότητα εφαρμογής ευεργετικών διατάξεων αποκλειστικά και μόνο για τα κάτωθι:
1) Να επιτρέπεται προσαύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους μέχρι ένα (1,00) μ., στις περιπτώσεις στις οποίες ισχύει μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις:
α) το ισόγειο του κτιρίου χρησιμοποιείται κατά ποσοστό 50% τουλάχιστον για στάθμευση οχημάτων,
β) το κτίριο κατασκευάζεται σε υποστυλώματα (πυλωτές) κατι εφαρμογή της περ. Ιζ της παρ.6 του άρθρου 11 και ο ελεύθερος ημιυπαίθριος χώρος της διατίθεται αποκλειστικά για στάθμευση οχημάτων,
2) Να μην προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης οι σοφίτες με συνολικό εμβαδόν μικρότερο ή ίσο του 1/2 του χώρου του υποκείμενου ορόφου με τον οποίο συνδέονται λειτουργικά, χωρίς να αποτελούν ανεξάρτητο όροφο. Ως υποκείμενος όροφος νοείται η συνολική επιφάνεια της κάτοψης συμπεριλαμβανομένων των τοίχων που την ορίζουν. Εφόσον κάτω από τη σοφίτα υπάρχει πατάρι ως υποκείμενος όροφος νοείται ο όροφος κάτω από το πατάρι. Στο συνολικό εμβαδόν των σοφιτών δεν προσμετράται η κλίμακα ανόδου προς αυτές με τους διαδρόμους της. Να σημειωθεί ότι σε περίπτωση κτιρίου με στέγη, το ύψος κτιρίου σε κάθε σημείο είναι η κατακόρυφη απόσταση από το σημείο τομής της όψης του κτιρίου με το οριστικά διαμορφωμένο έδαφος έως τη στάθμη της κάτω επιφάνειας της χαμηλότερης από τις εδράσεις της στέγης. Το ύψος της στέγης δεν προσμετράται στο ύψος του κτιρίου.
3) Να μην προσμετράται στον συντελεστή δόμησης η επιφάνεια των υποχρεωτικών σύμφωνα με τον κτιριοδομικό κανονισμό, ανά κτίριο ή ανά τμήμα κτιρίου αυτοτελούς λειτουργίας, κοινόχρηστων κλιμακοστασίων συμπεριλαμβανομένων των ανελκυστήρων, των πλατύσκαλων, των διαδρόμων και των χώρων αναμονής ατόμων με αναπηρία και εμποδιζόμενων ατόμων, και για επιφάνεια έως 30 τ.μ. ανά επίπεδο (όροφο, πατάρι) και ανά κλιμακοστάσιο και 40 τ.μ. στο επίπεδο της εισόδου του κτιρίου που διαθέτει κοινόχρηστο κλιμακοστάσιο. Σε περίπτωση προσθήκης σε νομίμως υφιστάμενα κτίρια που έχουν υπόλοιπο δέκα (10) τουλάχιστον τ.μ., καθώς και σε περίπτωση νομιμοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών σε υφιστάμενα κτίρια τα οποία δύναται να ενταχθούν στις διατάξεις του παρόντος, το σύνολο των επιφανειών του υπάρχοντος κλιμακοστασίου σύμφωνα με τα προαναφερθέντα μεγέθη και με την προϋπόθεση ότι οι αυθαίρετες κατασκευές έχουν υλοποιηθεί πριν τις 28.07.2011. Στην έννοια των κοινόχρηστων κλιμακοστασίων συμπεριλαμβάνονται και τα κλιμακοστάσια ειδικών κτιρίων, όπως γραφεία, τουριστικά καταλύματα, ανεξάρτητα από την ύπαρξη σύστασης οριζόντιων ιδιοκτησιών. ε. Η επιφάνεια έως 25. τ.μ. ανά επίπεδο (όροφο, πατάρι, σοφίτα) και ανά κλιμακοστάσιο σε κάθε αυτοτελή ανεξάρτητη ιδιοκτησία, συμπεριλαμβανομένων των πλατύσκαλων, των διαδρόμων και των χώρων αναμονής ατόμων με αναπηρία και εμποδιζόμενων ατόμων. Σε προσθήκες σε νομίμως υφιστάμενα κτίρια της παρούσας περίπτωσης που έχουν υπόλοιπο συντελεστή δόμησης καθώς και σε περίπτωση νομιμοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών σε υφιστάμενα κτίρια τα οποία δύναται να ενταχθούν στις διατάξεις του παρόντος, το σύνολο των επιφανειών του υπάρχοντος κλιμακοστασίου σύμφωνα με τα προαναφερθέντα μεγέθη και με την προϋπόθεση ότι οι αυθαίρετες κατασκευές έχουν υλοποιηθεί πριν τις 28.07.2011 Πρόταση του μελετητή επί του επικρατέστερου εναλλακτικού σεναρίου του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου
4. Κίνητρα για τη δημιουργία κτιρίων με σχεδόν μηδενική ενεργειακή κατανάλωση (ΕΚΤ,ΟΙΚ) (το κερασάκι στην τούρτα. Ποιος θα το ελέγξει;; Και αν αποδειχθεί «μούφα» θα γκρεμίσουν το ακίνητο; λέμε εμείς)
α. Εάν το κτίριο κατατάσσεται, σύμφωνα με την Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης (ΜΕΑ), στην ανώτερη κατηγορία ενεργειακής απόδοσης του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ), που εγκρίθηκε με την υπό στοιχεία ΔΕΠΕΑ/οικ.178581/30.6.2017 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β2367), ο συντελεστής δόμ. αυξάνεται κατά 5%.
β. Σε κτίρια με χρήση κατοικίας με κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας μικρότερης του 16% του Κτιρίου Αναφοράς του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ), σύμφωνα με την Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης (ΜΕΑ), ο συντελεστής δόμησης αυξάνεται κατά 10%. Αντίστοιχα, σε κτίρια χρήσεων πλην της κατοικίας, με κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας μικρότερη του 16% του Κτιρίου Αναφοράς, που παρουσιάζουν ταυτόχρονα εξαιρετική περιβαλλοντική απόδοση, ο συντελεστής δόμησης αυξάνεται κατά 10%.
5. Περί δυνατότητας επέκτασης υπογείων έξω από το περίγραμμα της κάλυψης του κτιρίου
Κάτω από την οριστική στάθμη του εδάφους των ακάλυπτων χώρων συμπεριλαμβανομένων και των τμημάτων τους που βρίσκονται κάτω, εντός των υποχρεωτικών αποστάσεων Δηλαδή του οικοπέδου ή γηπέδου (ΠΡΟΣΟΧΗ: σε καμία περίπτωση εντός προκηπίου), να επιτρέπεται η επέκταση υπογείων ορόφων με τις χρήσεις που ορίζονται στο άρθρο 11 του ΝΟΚ :
ii) Για οικόπεδα οιασδήποτε χρήσης, εμβαδού έως και εξακοσίων (600) τμ. να επιτρέπεται έως τα όρια του οικοπέδου. Στην περίπτωση αυτή, να επιτρέπεται η εξαγορά των θέσεων στάθμευσης που δεν εξασφαλίζονται από τη μελέτη.
ii) Για οικόπεδα με χρήση αποκλειστικής κατοικίας, εμβαδού άνω των εξακοσίων (600) τμ. να επιτρέπεται επέκταση των υπογείων έξω από το περίγραμμα της κάλυψης του κτιρίου και έως τα όρια του οικοπέδου σε ποσοστό έως και 60% του υποχρεωτικώς ακαλύπτου χώρου. Στην περίπτωση αυτή, να επιτρέπεται η εξαγορά των θέσεων στάθμευσης που δεν εξασφαλίζονται από τη μελέτη, σε ποσοστό έως και 30% του συνόλου των απαιτούμενων θέσεων.
iii ) Για οικόπεδα με χρήση γραφείων, εμβαδού άνω των εξακοσίων (600) τμ. να επιτρέπεται επέκταση των υπογείων έξω από το περίγραμμα της κάλυψης του κτιρίου και έως τα όρια του οικοπέδου σε ποσοστό έως και 70% του υποχρεωτικώς ακαλύπτου χώρου. Σε περίπτωση που στοι οικόπεδα αυτά δεν εξασφαλίζονται από τη μελέτη οι απαιτούμενες θέσεις στάθμευσης στον πρώτο υπόγειο όροφο, μπορεί να επεκτείνονται όλοι οι υπόγειοι όροφοι έως και 100% του υποχρεωτικώς ακαλύπτου χώρου. Στην περίπτωση αυτή, επιτρέπεται η εξαγορά των θέσεων στάθμευσης.που δεν εξασφαλίζονται από τη μελέτη, σε ποσοστό έως και 15% του συνόλου των απαιτούμενων θέσεων.
Για τις λοιπές περιπτώσεις εφαρμογή θα βρίκουν οι σχετικές διατάξεις του ΝΟΚ και των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων περί θέσεων στάθμευσης.
Σε κάθε περίπτωση οι επεκτάσεις υπογείων ορόφων με τις χρήσεις που ορίζονται στο άρθρο 11 δύνανται να κατασκευαστούν εφόσον, η στάβμη της πλάκας επικάλυΨης βρίσκεται τουλάχιστον ένα (1,00) μέτρο κάτω από τη στάθμη του οριστικά διαμορφωμένου εδάφους το οποίο και θα φυτεύεται με δένδρα μεγάλης ανάπτυξης ούτως ώστε να ισοσκελίσουν το απολεσθέν φυτικό κεφάλαιο το οποίο έχει απομακρυνθεί κατά την διάρκεια της εκσκαφής.
Ακολουθούν προτάσεις επί θεμάτων όρων δόμησης:
1) Για την περιοχή “Πηγαδάκια” του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου Δ.Ε.Βούλας, λαμβάνοντας υπόψη τους όρους και περιορισμούς δόμησης όπως αυτοί καθορίσθηκαν με το ΠΔ 25.10/5.11.74 (ΦΕΚ258Ν), το ΒΔ 11.8/4.9.71 (ΦΕΚ 205Δ’). το ΒΔ 26/28.9.63 (ΦΕΚ16ΟΔ’) ΜΕ ΤΟ (ΦΕΚ 49Δ’/64), το ΠΔ 10/24.7.79 (ΦΕΚ 393Δ’) καΙ το ΠΔ 24.7.78/27.7.78(ΦΕΚ376Δ’) και την από 13.01.04 απόφαση Νομάρχη Πειραιά (ΦΕΚ42Ν/Ο4) προτείνεται η προσαρμογή του ποσοστού κάλυψης όπου στις περιπτώσεις είναι 20%, σε 30%. Η πρόταση αυτή κρίνεται απαραίτητη καθότι ο συντελεστής δόμησης της περιοχής είναι 0,60 και σε συνδυασμό με το ύψος της περιοχής δεν είναι εφικτή σε πολλές περιπτώσεις η πλήρης πολεοδομική αξιοποίηση των ακινήτων. (καταλάβατε; Και ο νοών νοείτω).
Επιπροσθέτως, για την περιοχή των Πηγαδακίων, προτείνεται στις περιπτώσεις όπου έχουν υλοποιηθεί οικοδομικές άδειες με διατάξεις του ΓΟΚ, λαμβάνοντας υπόψη μελλοντική εξάντληση κάλυψης με ποσοστό 40%, αποκλειστικά και μόνο στις περιπτώσεις αυτές προτείνεται η εφαρμογή ποσοστού κάλυψης 40%.
Επιπλέον, προτείνεται μεταβολή της κατά παρέκκλιση αρτιότητας, είτε στις περιπτώσεις που υπάρχει εμβαδόν παρέκκλισης είτε στις περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει, ορίζεται κατά παρέκκλιση αρτιότητα σε 200τ.μ.
2) Για την περιοχή “Κόρμπι” του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου Δ.Ε.Βάρης, λαμβάνοντας υπόψη τους όρους και περιορισμούς δόμησης όπως αυτοί καθορίσθηκαν με το ΠΔ 30-12-1988 (ΦΕΚ132Δ Ι ), προτείνεται η κατάργηση της υποχρέωσης για την ύπαρξη υποχρέωσης μιας θέσης στάθμευσης για κάθε διαμέρισμα άνω των 50τμ., εκτός πρασιάς (θα εφαρμόζονται οι διατάξεις του σχετικού ΠΔ 111/2004), καθώς και την τροποποίηση του ποσοστού κάλυψης από 40% σε 30%.
…«με την παρούσα εισήγηση προτείνεται να εναρμονισθούν με τη μελέτη του ΤΠΣ πριν την τήρηση διαδικασίας διαβούλευσης της ΜΠΕ/ΣΜΠΕ», καταλήγει η εισήγηση της Υπηρεσίας Δόμησης, που όπως ακούγεται καταργείται από την κεντρική διοίκηση…
Αννα Μπουζιάνη
Πηγή: ebdomi.com