Δύο ειδικοί εξηγούν τι κάνουμε λάθος με αποτέλεσμα να χάνεται η μεγάλη εικόνα και κάθε χρόνο να θρηνούμε εκατοντάδες θύματα.
Δύο τροχαία δυστυχήματα σημειώθηκαν σε απόσταση λίγων ωρών (23 και 24/1), και είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τέσσερις άνθρωποι.
Την Τρίτη, λίγα λεπτά μετά τις 23.00, στη Λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή (Παραλιακή), στη συμβολή με τη Βάρης – Κορωπίου, δύο 19χρονοι έχασαν τη ζωή τους και άλλοι δύο, επίσης 19 ετών, –όλοι τους επιβάτες ενός οχήματος– τραυματίστηκαν σοβαρά, όταν ο οδηγός σε μια στροφή έχασε τον έλεγχο με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να προσκρούσει σε τοίχο, να κοπεί στα δύο και να καταλήξει σε ένα φοίνικα.
Οπως όλα δείχνουν, «υπαίτιος» του συγκεκριμένου τροχαίου ήταν η ιλιγγιώδης ταχύτητα. (σ.σ. Στη Βούλα εκτιμάται ότι το ΙΧ με τους 19χρονους έτρεχε με πάνω από 150 χλμ.).
Το δεύτερο δυστύχημα σημειώθηκε τα ξημερώματα της Τετάρτης, περίπου στις 5:30, στην Ομόνοια. Η μοτοσικλέτα η οποία κινούνταν στην οδό Πανεπιστημίου εξετράπη της πορείας της λίγο πριν από το ύψος της οδού Θεμιστοκλέους και σύρθηκε για αρκετά μέτρα, μέχρι την Πατησίων. Οι δύο αναβάτες έχασαν τη ζωή τους, με πληροφορίες της «Κ» να αναφέρουν πως και σε αυτήν την περίπτωση κινούνταν με μεγάλη ταχύτητα.
11.159 τροχαία ατυχήματα
Τα τροχαία δεν σταματούν να απασχολούν την επικαιρότητα. Ολοένα και πιο συχνά διαβάζουμε για ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., το 2023 σημειώθηκαν σε όλη την Επικράτεια 11.159 ατυχήματα έναντι 11.002 το 2022, δηλαδή 157 περισσότερα.
Tην περασμένη χρονιά έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο 614 άνθρωποι έναντι 637 το 2022. Οι βαριά και οι ελαφρά τραυματίες εμφάνισαν μικρή αύξηση το 2023, 647 και 12.610 αντίστοιχα, έναντι 639 και 12.597 αντίστοιχα το 2022. Το 2020, στην καρδιά της πανδημίας, καταγράφηκαν 9.083 τροχαία.
Διπλή ευθύνη
Σύμφωνα μάλιστα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την Νο1 αιτία θανάτου για τους νέους 15-29 ετών.
Ο Κίμων Λογοθέτης, σύμβουλος οδικής ασφάλειας, κάνει λόγο για ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα, το οποίο σοκάρει ακόμα και τους ειδικούς.
«Καταρχάς, υπήρξε μια παρατεταμένη περίοδος με έλλειψη αστυνόμευσης, κάτι το οποίο ξεκίνησε να διορθώνεται το τελευταίο διάστημα» σημειώνει και προσθέτει: «Αυτό καλλιέργησε την αντίληψη πως οι παραβάσεις δεν τιμωρούνται, οπότε “άνθισε” η κακή οδηγική συμπεριφορά. Την ίδια στιγμή, από τη λήξη της πανδημίας και έπειτα, “έπεσαν” στους δρόμους πολλά ακατάλληλα οχήματα. Τα βλέπουμε διαρκώς, στον Κηφισό για παράδειγμα: υπερφορτωμένα, γεμάτα βλάβες και με ταλαιπωρημένα λάστιχα δεκαετίας».
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι πως σε 2.800 ελέγχους της Τροχαίας σε οδηγούς και οχήματα, από τις 16 έως τις 19 Ιανουαρίου, καταγράφηκαν –και επιβλήθηκε πρόστιμο– 376 παραβάσεις του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας, 66 περιπτώσεις αντικανονικής χρήσης τηλεφώνου, 59 παραβάσεις ερυθρού σηματοδότη, 38 υπερβάσεις του ανώτατου επιτρεπτού ορίου αλκοόλ, ενώ 31 οχήματα ήταν ανασφάλιστα.
Οπως επισημαίνει ο κ. Λογοθέτης, «υπάρχουν ασυντήρητα οδικά δίκτυα μέσα στην πόλη, φανάρια κεντρικά τα οποία κρύβονται από κλαδιά και σημαντικές πινακίδες οι οποίες έχουν καλυφθεί με γκράφιτι και αυτοκόλλητα. Σε πολλές περιπτώσεις, βανδαλισμένες σημάνσεις μένουν έτσι για καιρό δημιουργώντας επικίνδυνες συνθήκες. Τις βραδινές ώρες, υπάρχει έλλειψη φωτισμού σε κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αττικής, όπως σε μεγάλο τμήμα του Φαληρικού Δέλτα, στην Ποσειδώνος στην περιοχή της Βούλας, στον Κηφισό στο ύψος της Μεταμόρφωσης αλλά και στο κομμάτι από Λένορμαν μέχρι Δυραχίου κ.ά. Επιθεωρούνται άραγε από μηχανικούς των ΟΤΑ, όπως ορίζει ο νόμος, τα σημαντικά οδικά δίκτυα, κάθε 15 ημέρες;» αναρωτιέται.
«Οι Ελληνες είμαστε κατεξοχήν παραβάτες»
O Κωνσταντίνος Ιαβέρης, σύμβουλος οδικής ασφάλειας και συνεργάτης της Περιφέρειας Αττικής, τονίζει ότι η συμπεριφορά των οδηγών είναι κομβικής σημασίας για τον φόρο αίματος που πληρώνει η χώρα μας στην άσφαλτο.
Οπως τονίζει «έχει δυστυχώς διαμορφωθεί μια αρνητική κουλτούρα μέσα στα σπίτια και κληρονομείται από γενιά σε γενιά. Οι Ελληνες είμαστε κατεξοχήν παραβάτες. Οι περισσότεροι νομίζουν πως κατέχουν πολύ καλά την οδήγηση και πως μπορούν να αντιδράσουν σε κάθε πρόκληση και σε κάθε λάθος. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η άγνοια της άγνοιας μας».
Γι’ αυτό και κατά τον κ. Ιαβέρη, η εντατική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση σε αυτό το κομμάτι πρέπει να γίνει ακριβώς με τον ίδιο επιτυχημένο τρόπο που το έκανε η Πολιτεία για την πανδημία. «Χρειάζεται μια μεγάλη, μια εθνική συμμαχία για το ζήτημα» λέει ο ίδιος και εξηγεί: «Είδαμε τους λοιμωξιολόγους να πλένουν τα χέρια τους και να φορούν μάσκες. Ας υπάρξουν αντίστοιχες εντατικές, καθημερινές, επίμονες ενημερώσεις και για αυτό το τόσο σημαντικό κοινωνικό θέμα».
Ο ίδιος αναφέρεται επίσης στη βελτίωση που χρειάζεται το οδικό δίκτυο σε ζητήματα όπως η σήμανση, η ασφαλτόστρωση, ο φωτισμός, παρότι έχει σημειωθεί πρόοδος σε σχέση με προηγούμενα χρόνια.
Ο κ. Ιαβέρης τονίζει επίσης πως τα όρια ταχύτητας χρειάζονται επαναπροσδιορισμό. Οπως εξηγεί: «Σε κάποιες περιπτώσεις είναι αναξιόπιστα. Δεν γίνεται να έχεις ανώτατο όριο ταχύτητας τα 50 χιλιόμετρα μέσα στην καρδιά της Κυψέλης και το ίδιο όριο στη Σπύρου Λούη στο Μαρούσι.
Τα τελευταία χρόνια, η ευρωπαϊκή τάση είναι να μειώνεται το ανώτατο όριο ταχύτητας μέσα στον πυκνό αστικό ιστό, ακόμα και στα 30 χλμ. Γιατί, η αλήθεια είναι πως συχνά κοιτάμε μόνο τα τροχαία που συμβαίνουν επειδή νέοι άνθρωποι τρέχουν με 180 χλμ. και δεν κοιτάμε τη μεγάλη εικόνα. Δεν κοιτάμε δηλαδή τα πολλά ατυχήματα, καθημερινά, αυτά που γίνονται με ταχύτητα 50 χλμ. ή και μικρότερη, μέσα στην πόλη, γιατί οι οδηγοί “κρέμονται” από το κινητό τους αντί να κοιτάζουν τον δρόμο. Αυτή είναι μια κρίσιμη μάζα ατυχημάτων».
Τέλος, ο κ. Ιαβέρης υπογραμμίζει πως επιβάλλεται πλέον η χρήση των μέσων τεχνολογίας –κάμερες καταγραφής παραβίασης κόκκινου σηματοδότη και ΛΕΑ– σε πολλά σημεία του εθνικού οδικού δικτύου. «Ας δημιουργηθεί ένα τμήμα που θα ασχολείται μόνο με αυτό: με το να βεβαιώνει και να αποστέλλει άμεσα τις κλήσεις στους παραβάτες», σημειώνει.
Στο τέλος της ημέρας, η αντιμετώπιση του κορυφαίου προβλήματος δεν θα έρθει μόνο με την επιβολή της πυγμής και προστίμων αλλά και με την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης για τον συμπολίτη. «Η ενημέρωση πρέπει να είναι στη λογική της ευαισθητοποίησης. Στη λογική ότι μέσα στα αυτοκίνητα μπαίνουν τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Πως εκεί μπαίνουμε και εμείς που είμαστε πολλών συγγενών το αγαπημένο πρόσωπο. Στη λογική του πόσο πολύτιμη είναι η ζωή», καταλήγει ο κ. Ιαβέρης.
Πηγή: kathimerini.gr