Όλο το ιστορικό του μεγάλου έργου ανάπλασης της λεωφόρου Βασιλέως Παύλου – Σε τι φάση βρίσκεται σήμερα, πώς θα υλοποιηθεί, γιατί υπήρξαν καθυστερήσεις, τι απαντά ο δήμος στις αντιδράσεις σχετικά με το πώς θα επηρεάσουν οι εργασίες καταστηματάρχες και κατοίκους – Αναλυτικά όλα όσα αναφέρει στο NouPou ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου 3Β, Χάρης Κυριακίδης.
Φωτογραφίες: Νίκος Χριστοφάκης
Στάσιμο φαίνεται πως παραμένει το μεγαλεπήβολο έργο της ανάπλασης της λεωφόρου Βασιλέως Παύλου, του κεντρικότερου ουσιαστικά δρόμου της περιοχής της Βούλας, ωστόσο, σύμφωνα με πηγές του δήμου, πρόκειται άμεσα να πάρει ξανά τον δρόμο της «εκκίνησης».
Το ιστορικό του έργου, από την απόφαση μέχρι σήμερα
Η απόφαση για την υλοποίηση του έργου, καθώς και ο σχεδιασμός του παρουσιάστηκε από τον ίδιο τον δήμαρχο Γρηγόρη Κωνσταντέλλο την Τρίτη 11 Μαΐου 2021, στη Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης. Όπως είχε ανακοινώσει από τότε, η διαμόρφωση – της οποίας η υλοποίηση θα γίνει μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» – θα ξεκινούσε από την ελιά στη διασταύρωση με την οδό Ιπποκράτους και το Ασκληπιείο και θα τελείωνε στη διασταύρωση με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Ουσιαστικά θα ένωνε δηλαδή τις δυο κεντρικές, μεγάλες λεωφόρους των νοτίων προαστίων, Βουλιαγμένης και παραλιακή.
Σημειώνεται ότι η λεωφόρος Βασιλέως Παύλου εξελίχθηκε μέσα στα χρόνια στον εμπορικό πυρήνα της πόλης, ενώ πλέον αποκαλείται μεταξύ ντόπιων και μη, «πλατεία Βούλας», με το κομμάτι όπου συγκεντρώνονται οι περισσότερες επιχειρήσεις, δηλαδή στην πλατεία Ιμίων, η οποία βρίσκεται επί της Βασιλέως Παύλου, να είναι η κεντρική πλατεία. Με το έργο της ανάπλασης ολόκληρης της οδού, αυτή θα έπαυε να αποτελεί λεωφόρο και θα γινόταν ουσιαστικά μια ενιαία, μεγάλη «πλατεία» στη Βούλα, με πεζοδρομήσεις, ποδηλατοδρόμους και πράσινο.
Τον Ιούνιο του 2022 ενσωματώθηκαν στη μελέτη που είχε κατατεθεί παρατηρήσεις εκ μέρους της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, οι οποίες διαμόρφωσαν την τελική μορφή της και όσα αυτή περιελάμβανε.
Τα δυο στάδια του έργου
Το πρώτο στάδιο εργασιών αφορά το κομμάτι από το Ασκληπιείο Βούλας μέχρι και την είσοδο της πλατείας Ιμίων. Συγκεκριμένα, στους κοινόχρηστους χώρους που περιβάλλονται μεταξύ της οδού Βασιλέως Παύλου και του εσωτερικού παράδρομου από την οδό Δάφνης έως την οδό Ιπποκράτους, όπως αναφέρουν πηγές του δήμου 3Β, έχει ήδη εγκατασταθεί φυσικός και συνθετικός χλοοτάπητας, αυτόματο σύστημα άρδευσης, αστικός εξοπλισμός (κάδοι, παγκάκια κ.ά.), σύγχρονα όργανα υπαίθριας εκγύμνασης, εξοπλισμός υπαίθριας ψυχαγωγίας (τραπέζια πινγκ πονγκ) και υπόγεια συστήματα κάθετης διαβαθμισμένης συμπίεσης απορριμμάτων. Επιπλέον, το ήδη υπάρχον πράσινο θα εμπλουτιστεί με τη φύτευση δέντρων και χιλιάδων θαμνοειδών. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, κατά μήκος της διαδρομής θα κατασκευαστούν ράμπες για τα άτομα με κινητικές δυσκολίες.
Η δεύτερη φάση της ανάπλασης θα αφορά το κομμάτι από την οδό Δάφνης μέχρι τη συμβολή της Βασιλέως Παύλου με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης κάτι που αναμένεται να ξεκινήσει το προσεχές φθινόπωρο, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα προξενούσε ιδιαίτερα μεγάλη όχληση στην τοπική αγορά της πλατείας η οποία σφύζει από ζωή τους θερινούς μήνες.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο του έργου περιλαμβάνει:
- Ανάπλαση σε οδό ήπιας κυκλοφορίας που θα καταλαμβάνει επιφάνεια 6,5 στρεμμάτων
- Δημιουργία θέσεων στάθμευσης που θα αυξηθούν κατά 62 με τη δημιουργία ενός δίδυμου πάρκινγκ στην εκκλησία του Αγίου Ιωάννη
- Μεγέθυνση των πεζοδρομίων τα οποία θα γίνουν προσπελάσιμα με ράμπες για άτομα με αναπηρίες
- Δημιουργία ποδηλατοδρόμου μήκους 1.646 μέτρων
- Εγκατάσταση συστήματος στάθμευσης και φόρτισης ηλεκτρικών ΙΧ
- Τοποθέτηση βυθιζόμενων συστημάτων κάδων απορριμμάτων
- Αναβάθμιση του δικτύου οδοφωτισμού με υβριδικά φωτιστικά LED
Ακόμη, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι νέοι κοινόχρηστοι χώροι θα φυτευτούν εντατικά με ανεπτυγμένα δέντρα και θα εξοπλιστούν με παγκάκια, τραπέζια πινγκ πονγκ, βάσεις υπαίθριου σκακιού και όργανα γυμναστικής.
Όπως είχε τονιστεί ήδη από την ανακοίνωση του έργου, «η αρχή της Βασιλέως Παύλου κοντά στο Ασκληπιείο αναμορφώνεται αξιοποιώντας τον μεγάλο κοινόχρηστο χώρο και χωρίς να καταργείται ο παράδρομος και οι θέσεις στάθμευσης των κατοίκων». Επίσης, η προοπτική του έργου αφορά στην ουσία την πλήρη πεζοδρόμηση του κεντρικού κομματιού της οδού για κάποιες ώρες της ημέρας, ενώ γενικώς θα αποτελεί δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
Οι αντιδράσεις
Αν και η πλειοψηφία των μελών της Επιτροπής Διαβούλευσης έδειξε θετική ανταπόκριση προς το έργο δεν έλειψαν και οι προτάσεις – επισημάνσεις κυρίως από την αντιπολίτευση, η οποία καταψήφισε την εισήγηση. Σχόλια υπήρξαν επίσης και από κατοίκους της περιοχής, αναφορικά με τη νέα νησίδα που θα περιλαμβάνει χώρους στάθμευσης και θα βρίσκεται, στην ουσία, μπροστά από τις κατοικίες τους, κάνοντας λόγο για υποβάθμιση της ποιότητας ζωής τους. Ανησυχίες για τη λειτουργικότητα των καταστημάτων για όσο καιρό διαρκούν οι εργασίες ενός τόσο μεγάλου έργου είχαν εκφράσει και οι επιχειρηματίες.
Επίσης, χαρακτηριστικό είναι ότι ο Νατάλης Πέτροβιτς, αντιπρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και εκλεγμένος με την παράταξη «Κύμα Ενωμένων Πολιτών – Δημήτρης Δαβάκης» κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής την Πέμπτη 13 Μαΐου εξέφρασε τις δικές του παρατηρήσεις – προτάσεις και αιτιολόγησε γιατί καταψηφίζουν την εισήγηση. Ανάμεσα σε αυτές είχε αναφέρει ότι δεν υπάρχει χάραξη ποδηλατόδρομου από την οδό Αγ. Ιωάννη έως την οδό Διγενή στην πλατεία Βούλας, ρωτώντας αν υπάρχει πρόβλεψη, ότι στο σχέδιο δεν απεικονίζεται το περίπτερο στο πεζοδρόμιο μπροστά από το VOULA CENTER και ότι δεν υπάρχει απόφαση ΔΣ για την απομάκρυνσή του, καθώς και ότι οι θέσεις στάθμευσης υπό γωνία στη δημιουργούμενη νησίδα της Β. Παύλου κρίνονται επικίνδυνες λόγω της κίνησης της οδού.
Σε τι φάση βρίσκεται αυτή τη στιγμή το έργο
Σε επικοινωνία που είχε με το NouPou ο Γενικός Γραμματέας του δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, Χάρης Κυριακίδης, ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή το έργο που αφορά το δεύτερο κομμάτι, πηγαίνοντας δηλαδή από το Ασκληπιείο προς την πλατεία Ιμίων και όσον αφορά την έκταση της Βασιλέως Παύλου που τερματίζει στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, βρίσκεται στη φάση της κατακύρωσης του αναδόχου – που συνεπάγεται βέβαια στάδια δικαιολογητικών και άλλες γραφειοκρατικές διαδικασίες – ενώ τονίζει ότι η πρώτη φάση του έργου, που αφορά δηλαδή το κομμάτι της Βασιλέως Παύλου από την οδό Δάφνης και προς το Ασκληπιείο έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. «Αυτή τη στιγμή, μια έκταση περίπου 11 στρεμμάτων έχει ήδη αλλάξει εντελώς».
Μετά τον καθορισμό του οριστικού αναδόχου, και την κατάθεση των δικαιολογητικών εγγράφων, η οποία, όπως διευκρινίζει, είναι διαδικασία ενός μηνός, προβλέπεται έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, με στόχο οι εργασίες να ξεκινήσουν ακόμη και εντός του Δεκεμβρίου 2023.
Πώς θα επηρεάσουν οι εργασίες την καθημερινότητα καταστηματαρχών και κατοίκων
Σχετικά με την ανησυχία καταστηματαρχών και κατοίκων, όσον αφορά τη διάρκεια των εργασιών αλλά και το κατά πόσο αυτές θα επηρεάσουν την καθημερινότητα, ο κ. Κυριακίδης απαντά: «Οι εργασίες με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην διαταράξουμε την καθημερινότητα και την ομαλή λειτουργία των καταστημάτων, αλλά και τη διαβίωση των κατοίκων. Βέβαια, όταν μιλάμε για ένα έργο που σε μήκος θα φτάνει τα 3 χλμ. καταλαβαίνετε ότι δεν είναι δυνατό να μην ενοχληθεί κανένας. Ωστόσο, έχει προβλεφθεί η όχληση αυτή να γίνει στο ελάχιστο δυνατό».
Όπως λέει, υπάρχει πρόβλεψη για αποσυμφόρηση της κίνησης, μέσα από κυκλικούς κόμβους και την αλλαγή του οδοστρώματος που θα μετατραπεί με κυβόλιθους. «Θα εξαφανιστούν οι κάδοι και, όπου αυτοί υπάρχουν θα τοποθετηθούν σημεία υπόγειας αποθήκευσης των απορριμμάτων, θα έρθει επίσης ένας ποδηλατόδρομος, ο οποίος θα ενωθεί ουσιαστικά με το άλλο, παραπλήσιο έργο της οδού Ακτής και Ηλίου, με την προοπτική να φτάσει μέχρι και το Καβούρι και τον Αστέρα Βουλιαγμένης. Μιλάμε δηλαδή για μια πολύ μεγάλη διαδρομή που θα ξεκινά από το εσωτερικό της Βούλας, θα περνά από τη Βασιλέως Παύλου και τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, θα μπαίνει στη Β’ πλαζ και το ξενοδοχείο Divani και θα φτάνει, στην απόληξη του Λαιμού Βουλιαγμένης».
Σε ερώτηση σχετικά με την ενδεχόμενη κυκλοφοριακή συμφόρηση λόγω των εργασιών, αλλά και της μείωσης των διαθέσιμων θέσεων πάρκινγκ που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, ο κ. Κυριακίδης ανέφερε ότι «έχει προβλεφθεί η δημιουργία του “δίδυμου” πάρκινγκ, σε συνέχεια του ήδη υπάρχοντος που υπάρχει στην οδό Ζεφύρου. Ταυτόχρονα, τακτοποιούνται οι θέσεις των οχημάτων, κατά μήκος όλης της Βασιλέως Παύλου, με τέτοιο τρόπο ώστε να μην παρεμποδίζεται η κυκλοφορία και να μην παρκάρουν “άναρχα” οι οδηγοί, όπως συμβαίνει τώρα. Να σημειώσω επίσης ότι καθ’ όλη τη διαδικασία, δεν πρόκειται να κοπεί ούτε ένα δέντρο».
Οι καθυστερήσεις και ο ορίζοντας ολοκλήρωσης
Σύμφωνα με τον κ. Κυριακίδη, η εξέλιξη του συγκεκριμένου έργου, όπως έχει συμβεί και με άλλα έργα του δήμου, καθυστέρησε λόγω γραφειοκρατικών εργασιών και εγκρίσεων που έχουν να κάνουν με τους διαγωνιζόμενων. «Είναι πολύ σύνθετο θέμα χρόνων, καθώς, για να μπορέσουμε να κάνουμε τη διάνοιξη της λεωφόρου και να υλοποιήσουμε το έργο, πρέπει να λυθούν πολεοδομικά ζητήματα 50 χρόνων».
Όσον αφορά τον ορίζοντα ολοκλήρωσης ολόκληρου του έργου – τόσο της πρώτης φάσης, όσο και της δεύτερης – ο κ. Κυριακίδης δηλώνει πως, λόγω της έκτασης του έργου, είναι αρκετά συγκρατημένος, λέγοντας πως το χρονικό πλαίσιο για το συνολικό έργο ανάπλασης που θα φτάνει μέχρι το Καβούρι, είναι 12 μήνες. «Βέβαια πρέπει να τονίσουμε, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ότι αυτό δε σημαίνει πως για 12 μήνες θα γίνονται έργα στην οδό Βασιλέως Παύλου, που εξυπηρετεί καθημερινά όλους τους κατοίκους της πόλης. Επίσης, θα γίνεται ανά τμήματα και έτσι δεν θα είναι όλη η περιοχή μονίμως σκαμμένη. Ένα τμήμα θα κλείνει και στη συνέχεια θα ανοίγει ένα άλλο», καταλήγει.
Πηγή: noupou.gr